Vooruitstrevend
De titel ‘Auto van het jaar’ heeft de Insignia onder meer te danken aan de vooruitstrevende opties. Een voorbeeld hiervan is Opel Eye, een systeem dat verkeersborden herkent en waarschuwt wanneer je per ongeluk je rijstrook verlaat. Een ander stokpaardje van de Insignia is Adaptive Forward Lightning, waarmee de lichtbundel van de koplampen wordt aangepast aan elke situatie. Met name in de stad werkt dit erg prettig. Zo wordt een in te rijden zijstraat al verlicht zodra het knipperlicht wordt ingeschakeld en draaien de koplampen mee wanneer wordt ingestuurd. De grootlicht-assistent werkt niet feilloos: reflecteert het licht via een verkeersbord, dan ‘denkt’ hij een tegenligger te zien en gaat het grootlicht uit.
Ook het rijden zelf wordt vergemakkelijkt met een systeem: FlexRide laat de bestuurder kiezen tussen een normaal, comfortabel (‘Tour’) of sportief (‘Sport’) rijkarakter. Met één druk op de knop wordt het onderstel, het stuurgedrag en de gasreactie afgestemd op de gekozen modus. Een leuk detail hierbij is dat de tellerverlichting in de sportstand van wit naar rood verandert. Wij reden het liefst in deze stand, met name omdat het stuurgevoel dan echt scherp is; in de normale stand voelt het stuur een tikkeltje overbekrachtigd aan. Het comfort is, vooral in de Tour-modus, heel behoorlijk, maar niet top. De demping is redelijk stug, dankzij de lange wielbasis worden hobbels in de weg echter goed gladgestreken.
Het motorenaanbod bestaat uit vijf benzinemotoren, van een 1.6 met 115pk tot een 260pk sterke 2.8 Turbo, en drie dieselmotoren met 110, 130 en 160pk. Later volgen nog een 190pk diesel en een ultrazuinige Ecoflex. Wij reden met de één na sterkste benzine, de 2.0 Turbo met 220pk. Dit is zo’n fijne motor, dat we hem zouden verkiezen boven de veel duurdere 2.8 Turbo. Vanaf 2.000 toeren is de maximale trekkracht al voorhanden zodat tussensprintjes kinderspel zijn. De automaat schakelt bovendien soepel en op de goede momenten. Helaas lust deze krachtbron wel een slok; reken op zo’n 10 liter benzine per 100km. Geen beroerde score voor een motor van dit kaliber, maar de Volkswagen Passat 2.0 TSI heeft vergelijkbare prestaties en die is een stukje zuiniger.