Chiq
De sfeer die het interieur uitademt zou ook niet misstaan bij een auto uit een hogere prijsklasse. Vooral deze luxe Cosmo-uitvoering is on-Opels chiq. Met name de donkerbruine kleur die consequent is doorgevoerd in het interieur, van het dashboard tot de achterportieren en van de pookhoes tot het stuurwiel, draagt daar aan bij. De klassieke kleurstelling van een bruin dashboard en beige bekleding staat de Insignia goed. Wat beter kan is het plastic op de middentunnel, dat voelt, in tegenstelling tot de andere materialen, nogal goedkoop aan. Ook komt de middenconsole wat druk over, vanwege het grote aantal knopjes tussen de aircobediening en het navigatiescherm.
Dat die middenconsole zo druk is, heeft te maken met het feit dat er zowel op de middentunnel als op de middenconsole een grote bedieningsknop met daaromheen sneltoetsen is geplaatst. De bediening van de verschillende systemen werkt wel prettig. Het navigatiesysteem is duidelijk en grafisch erg mooi, maar hij is niet heel snel met het berekenen van een route. Met onder andere parkeersensoren rondom, gescheiden klimaatregeling en 18-inch wielen is de uitrusting zoals je die mag verwachten van de meest chique uitvoering. Zaken als een dvd-navigatiesysteem, leren bekleding en xenonverlichting – met meesturende koplampen en verschillende lichtbundels - vergen een extra investering.
Zoals viel te verwachten bij een auto met coupé-achtige daklijn, is de Insignia achterin geen ruimtewonder. Achterbankzitters moeten oppassen dat ze zich bij het instappen niet stoten aan het lage dak en eenmaal plaatsgenomen genoegen nemen met weinig hoofdruimte. De beenruimte is gelukkig wel voldoende en voor wie voorin zit is er al helemaal geen reden tot klagen. Qua kofferruimte scoort de Opel met zijn stijlvol geboetseerde achterste iets minder goed dan de wat praktischer gevormde concurrentie, maar met 500 liter is de kofferbak nog steeds heel fors. Bovendien is de achterbank in delen neerklapbaar, op die manier kan een ruimte van iets meer dan 1.000 liter worden gecreëerd.