Sierlijk
Zonder logo’s zouden veel mensen de Insignia niet als Opel herkennen. Hij straalt een zekere elegantie uit die we niet van dit merk gewend zijn. De Insignia is dan ook het eerste model van een nieuwe designrichting. Waar de vormgeving van zijn voorgangers te typeren is als degelijk en tamelijk kleurloos, is Opels nieuwe zakenauto juist sierlijk en frivool. Hij ziet er bovendien gestroomlijnd uit en is dat ook: geen enkele andere auto in dit segment heeft een gunstigere luchtweerstandscoëfficient. Met zijn vloeiende, organische lijnen degradeert hij de concurrentie direct tot lichtelijk verouderd. Door de coupé-achtige daklijn zou je deze sedan welhaast een vierdeurs coupé noemen, naar het concept van de Mercedes-Benz CLS.
Van dichtbij bekeken zien we bijzondere details. Zo is er het boemerangvormige profiel in de flanken, verder zien we bij de C-stijl een knik in raamlijsten die doet denken aan BMW’s ‘Hofmeisterknik’ en op de kofferbak zit een subtiel spoilertje. Sommige zaken zijn wat minder subtiel en bevinden zich net op het randje van goede smaak. Denk hierbij aan de - optionele - licht gepolijste 19-inch lichtmetalen velgen, de verchroomde grille en de led-lampjes naast de koplampen. Met een lengte van 4,83 meter en een breedte van 1,86 meter behoort de Insignia tot de grootste in zijn klasse. Het resultaat van dit alles is een zelfverzekerde uitstraling die we toch vooral kennen van auto’s uit een hogere prijsklasse.