Gaat u akkoord?
Na deze uitgebreide kennismaking met Honda’s topper uit de Accord stal begrijpen wij waarom veel mensen toch voor andere sportieve concurrenten kiezen. Met zijn 200pk schept de motor hoge verwachtingen op papier, die echter slechts deels waar worden gemaakt op de weg. Zeker onderin de toeren weet de 2.4i ons niet te overtuigen van zijn kracht. Pas laat bovenin laat de VTEC de paarden de vrije loop wat dan echter aan de late kant is. Zeker voor snelle acceleraties moet de automaat verplicht terug schakelen om de sportieve aspiraties waar te maken. Wellicht dat de motor gekoppeld aan een handbak beter tot zijn recht komt, maar dat is giswerk.
Dat neemt niet weg dat de Accord Tourer een plezierige auto is om mee onderweg te zijn. De soevereine loop van de viercilinder zorgt in combinatie met de soepele automaat voor een rustige sfeer aan boord. Dit is dan ook het ware karakter van de Accord, die met zijn technologische snufjes best een goede deal is. De Executive zit al propvol met allerlei goodies en met het veiligheidspakket erbovenop ben je helemaal de man op verjaardagsfeestjes. Geen enkel ander merk biedt zo’n indrukwekkend uitgeruste middenklasser met perfect gebalanceerd onderstel voor om en nabij de 50 mille aan.
Fotografie: Jesse Kraal
- Goede uitrusting
- Veiligheidssystemen
- Goed gebalanceerd onderstel
- Weinig trekkracht onderin
- Vage besturing rond de middenstand
- Hoog brandstofverbruik
Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde
Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance
Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Volvo V60 D3 Summum
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive