Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

Pawel Piotrowski - 28 januari 2009

Vloeiend modernisme

Alle technologische hoogstandjes zijn ook in het luxueus uitgevoerd interieur makkelijk te herkennen aan de overvloed aan knoppen en schakelaars. Honda is er echter in geslaagd om een duidelijke structuur aan te brengen in de bediening. De veiligheidssystemen aan boord zijn zelfs verbluffend eenvoudig in te stellen met druktoetsen naast het hart van het stuur. Radio en navigatie laten zich bedienen door middel van knoppen op het stuur of onder het display. Deze zijn wel wat buiten handbereik geplaatst op de futuristisch ogende middenconsole. De cockpit ademt mede door het design en de hoeveelheid aan schakelaars een moderne en sportieve sfeer uit. Vooral de met zwart leder beklede stoelen stralen door hun profilering een hoge mate aan comfort en ondersteuning uit, wat zij ook daadwerkelijk bieden.

Die sportieve sfeer wordt onderstreept door aluminiumkleurige inlegdelen die aan de onderkant van het dashboard lopen. De klokken en het grote navigatiebeeldscherm zijn onder twee overkappingen ondergebracht, iets wat wij vooral kennen van BMW modellen. Verder tref je op de middenconsole een donkere houtlook aan die een hoogwaardige indruk achterlaat maar helaas krasgevoelig is. Door de CD-wisselaar ontbreekt er in vergelijking met de Elegance een diep opbergvak onder de regelunit van de gescheiden airco. Het interieur is echter voorzien van voldoende andere vakken waar kleinere en grotere prullaria geplaatst kunnen worden. Handig is de USB aansluiting onder de middenarmsteun, zoiets zou eigenlijk op elke nieuwe auto moeten zitten.

Zoals reeds vermeld is het fraaiere uiterlijk van de Tourer een belangrijk aankoopargument. In tegenstelling tot de voorganger biedt de nieuwe minder bagageruimte achterin. Dit gebrek wordt gecompenseerd door een diep opbergvak onder de laadvloer, dat echt bruikbaar is. Het in- en uitladen wordt vergemakkelijkt door de elektrisch te openen en sluiten achterklep, die zich per afstandsbediening laat bedienen. Op een overvolle parkeerplaats bij de buurtsuper oogt het wellicht wat protserig, daar stap je echter makkelijk overheen door het praktische nut. Bij de sedan ondervonden wij de ruimte achterin nogal krap, vooral de aflopende daklijn zorgde voor een gebrek aan hoofdruimte en de bescheiden deuropening bemoeilijkte het instappen. Van dat alles is bij de Tourer geen sprake, het ruimteaanbod is ruim voldoende en de zit zeer comfortabel.

201 pk
234 Nm
222 km/h
10,2 s
8,8 (8.9) l/100km
211 g/km
G
22%
€ 32.200
€ 54.300
€ 996 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Volvo V60 D3 Summum

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2012 - Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • 2012 - Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • 2008 - Honda Accord 2.0i VTEC Elegance