Mazda 5 2.0 CiTD Business

Michel van Breugel - 25 januari 2009

Hoog schakelen

Mazda nam de facelift van de 5 direct aan voor wat subtiele wijzigingen in het interieur. Zo is er voortaan een nieuw dvd-navigatiesysteem leverbaar welke is voorzien van een 7-inch multifunctioneel touch screen beeldscherm. Deze is dan geïntegreerd in het centrale deel van het dashboard. Daarnaast kan als optie een Bluetooth systeem voor de telefoon besteld worden en een 6 cd-wisselaar. Standaard is de 5 voortaan voorzien van een AUX-ingang voor het aansluiten van een MP3-speler. Verder is er aan de centraal en hoog gelegen middenconsole niets gewijzigd. Eigenlijk wel zo prettig, de bediening en layout hiervan was al iets om geen commentaar op te hebben. De hoog gesitueerde versnellingspook blijft een ideale plaats om deze te bedienen. Helemaal in combinatie met de armsteun welke Mazda aan de zijkanten van de voorstoelen monteert. Hierdoor kan de arm lekker steunen tussen de schakelmomenten door. Het instrumentarium is goed afleesbaar wat betreft de verlichting, de schaalverdeling van de snelheidsmeter vergt in het begin gewenning.

Plaatsgenomen op de voorstoelen zitten we lekker in de 5. Toch een stuk hoger dan in de gemiddelde middenklasser, maar ook weer niet direct “op de bok”. De stoelen zijn – traditiegetrouw in Japanse auto’s – aan de korte kant, zowel de zitting als de rugleuning. Het zitcomfort is prima in orde. Samen met het verstelbare stuurwiel is snel een fijne zithouding te creëren. Zoals gezegd is de achterbank toegankelijk door middel van twee schuifdeuren. De grootte van de toegang is hierdoor opmerkelijk aangenaam. In de Business uitvoering zijn de schuifdeuren overigens elektrisch bedienbaar. Ook achterin is de ruimte riant te noemen wanneer de achterbank op de achterste stand staat. Met het interieur is wat te spelen, zo kan de middelste stoel van de tweede zitrij achterwege gelaten worden en kunnen de buitenste stoelen naar voren worden geschoven om bij de derde zitrij te komen. Deze derde zitrij is gemakkelijk uit de vloer van de bagageruimte te klappen. De ruimte is hier voor volwassen erg klein, kinderen zullen hier hun weg voor de korte ritjes wel kunnen vinden. Het laadvolume met zeven personen in de auto is echter gedaald tot een zeer magere 112 liter. Wanneer alles plat gaat kan dit uitgebreid worden tot 1566 liter. Bij de normale opstelling, dus voor vijf personen, is de bagageruimte prima bruikbaar en van een knappe grootte.

143 pk
360 Nm
197 km/h
11,0 s
7,8 (6.1) l/100km
162 g/km
G
22%
€ 24.490
€ 33.190
€ 608 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • 2011 - Mazda 5 1.6 ciTD Business

  • 2006 - Mazda 5 1.8i Executive