Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

- 13 januari 2009

Glijden en plakken

Helaas waren de weersomstandigheden dramatisch tijdens de testperiode, maar een testauto moet aan de tand gevoeld worden, dus we bleven volharden in de zoektocht naar droog terrein waar je lekker kon sturen. Dat we uiteindelijk geslaagd zijn is maar goed ook, want een ding dat zeker duidelijk werd is dat het ESP-systeem goed werkt. Talloze malen greep het systeem zelfs bij heel beheerst rijgedrag in vanwege de gladde ondergronden. Wat een genot was het om te kunnen ervaren dat de Scirocco in plaats van glijden ook prima kon plakken. De haalbare bochtsnelheid zonder van de lijn af te wijken is ongemeen hoog in zijn klasse. En dat geeft aan waar de grootste funfactor van deze Volkswagen ligt: in het sturen. Mede door het eerder genoemde stuur dat een prettige grip heeft en het feit dat er voldoende gevoel in het sturen aanwezig is, kan je met veel plezier een slalommetje uitvoeren of een flauwe bocht met hoge snelheid nemen. Ongetwijfeld zullen droge, bochtige landweggetjes in betere weersomstandigheden hetzelfde genot oproepen.

Een absolute aanrader in deze is om het Dynamic Drive Control pakket mee te bestellen. Waar tijdens de test om persoonlijk voorkeuren veelal de sportstand was geselecteerd, is het met deze optie ook mogelijk om het onderstel op een comfort- of tussenstand in te stellen. Comfort is een relatief begrip, want een Scirocco blijft natuurlijk een sportief ingestelde broeder. Evengoed is de auto daarmee voor een grotere groep rijders interessant, daar je met de automaat in drive en het onderstel op comfort toch wat beter toegerust bent voor lange ritten.

Een must op een auto met een sportieve inborst zijn goede remmen. En goed zijn ze, die glimmende schijven. Je zou haast zeggen té goed, zo hard als je de eerste paar keer naar voren klapt bij flink remmen, maar dat zit hem vooral in de doseerbaarheid. De rembekrachtiging knalt er af en toe flink in en het vergt enige gewenning om prettig te doseren.

200 pk
280 Nm
233 km/h
7,1 s
8,8 (7.6) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 27.250
€ 46.388
€ 850 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Ford Focus RS

  • 2010 - Volkswagen Scirocco R