Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

- 13 januari 2009

Bekend

Helaas wordt het uitgesproken ontwerp niet doorgetrokken naar de binnenkant. In ieder geval niet naar het dashboard. Het is in feite een licht gewijzigd dashboard uit de Golf V. Uiteraard zijn de look en feel dik in orde en is het gebruiksgemak hoog, maar in een sportieve wagen als deze verwacht je dat de binnenkant wat minder braaf en bekend is. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat dan niet op zijn minst het dashboard van de Golf VI model heeft gestaan voor dat van de Scirocco. Een onderdeel wat er sterk uit springt, is het stuur. De dikke vorm, de duimgrepen, de afgeplatte onderkant en het prettig aanvoelende leer, maken er met elkaar een zeer prettig instrument van.

De stoelen dan. Die zijn zoals je ze in een sportieve wagen als deze graag ziet. Een stevige zitting omgeven door dikke wangen. De rugleuning idem dito, met dit verschil dat je middels een elektrisch systeem de ondersteuning in de rug op de bestuurder kan aanpassen. De verstelling van de verschillende delen van de stoel gaat verder handmatig, maar op een dergelijk goede manier dat je de elektrische bediening niet hoeft te missen. Over het algemeen ben je in dit type auto’s geen gelukkig persoon, wanneer je naar de achterbank verdreven wordt. Maar wat een verrassing daar achterin deze Scirocco. Door de lage zitting mis je de acht centimeter hoogte ten opzichte van de Golf niet echt. Doordat de daklijn aan de zijkanten vrij snel afloopt, blijven er maar twee plaatsen achterin over, maar altijd beter twee goede plekken dan drie compromisplekken, welke geen van allen lekker zitten.

Voor een sightseeingtour is de Scirocco overigens niet geschikt, want als volwassen passagier achterin kijk je meer tegen het dak aan dan door het raampje, dat door de oplopende onderrand sowieso al niet groot is. Ditzelfde speelt ook de bestuurder parten, want het zicht rondom is beperkt. Uiteraard is dat een offer dat je brengt wanneer je voor een coupé kiest, maar zelfs in dat perspectief bekeken is het zicht over je schouder beperkt te noemen en is de dikke kont niet echt helpful bij bijvoorbeeld inparkeeracties. De aangevinkte optie ‘Park Distance Control’ is dus geen overbodige luxe.

200 pk
280 Nm
233 km/h
7,1 s
8,8 (7.6) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 27.250
€ 46.388
€ 850 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Ford Focus RS

  • 2010 - Volkswagen Scirocco R