Leve de coupé
Een sportieve wagen waar de namen Giugiaro en Karmann aan verbonden zijn, moet haast garant staan voor succes. Dat was de Scirocco dan ook in de jaren '70. Een half miljoen exemplaren rolden in zeven jaar van de band. De tweede generatie van de sportieve volkswagen was iets minder succesvol, al kwam dat deels doordat de Scirocco vanuit eigen gelederen bestookt werd door de Corrado die gedurende de laatste jaren van de levenscyclus van de Scirocco al leverbaar was. De Corrado op zijn beurt was qua verkoopcijfers nog minder succesvol. Ondanks de geroemde rijeigenschappen werd de auto veelal als te duur beschouwd en zo bloedde de coupétak van de Volkswagenfamilie dood.
Dertien jaar later ziet Volkswagen nieuwe kansen. In 2006 werd reeds de conceptcar Iroc getoond in Parijs als voorbode, maar inmiddels rijdt de productieversie van de Scirocco rond op ’s lands wegen. In een testperiode waar sneeuw de wegen domineerde en de temperatuur niet boven het vriespunt kwam, stond de sportiefste variant tot onze beschikking: de 2.0 TSI voorzien van Doppel Schalt Getriebe.