Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

Pawel Piotrowski - 20 oktober 2008

Take-off

Turbo, Aero, XWD. Zo heten onze ingrediënten van vandaag voor een smakelijke rit door de Duitse Eifel. De Saab 9-3 Sport Estate heeft van huis uit een sportieve uitstraling die helemaal waar wordt gemaakt door de nieuwe aandrijflijn. In combinatie met de vernieuwende XWD vierwielaandrijving levert de smeuïge 2.8 Turbo V6 motor een vermogen van 280pk en 400Nm. Saab durfde het wel aan om de twin-scroll turbo meer koppel uit de motor te laten persen vanwege de verbeterde tractie. Zodoende levert de motor maar liefst 30Nm meer dan bij de voorwiel aangedreven modellen. Wie dit nog steeds te tam vind kan terecht bij huistuner Hirsch, die er nog eens 20pk en 30Nm meer uit weet te halen. Het is voornamelijk de overweging waard voor de versies met automatische transmissie. De sprinttijd naar 100km/h neemt dan voor de Sport Estate af met maar liefst 1,5 (!) seconde.

Voldoende gekletst over de papieren waardes. Onder zomerse omstandigheden beginnen we aan onze afdaling naar het zuiden, alwaar we in een prachtig herfstlandschap terechtkomen. De weergoden gunnen ons duidelijk ideale omstandigheden om de 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD uitgebreid aan de tand te voelen. Al tijdens de afzakking naar de Eifel konden we bij onze oosterburen gretig gebruik maken van het potentieel van de motor. De auto spurt vooral bij tussensprints met enorme stappen vooruit. Wat een kracht! Onder het genot van het turbo gefluit is het elke keer weer een feest om het gaspedaal volledig in te trappen. De automatische zesbak maakt gulzig gebruik van het aanwezige koppel, waardoor je bij elke snelheid een duw in je rug krijgt. Bij hogere toerentallen komt dan nog eens de turbo in actie voor het naverbrandereffect. Binnen de kortste keren zit je daardoor ongemerkt op hoogst illegale snelheden naar Nederlandse opvatting, pas boven de 230km/h raakt de turbo uitgeblazen en neemt de stuwkracht af tot kruipsnelheid. Om de opgegeven top te halen moet je redelijk wat geduld meebrengen. Topsnelheid is echter een zijde van het spectrum, de 2.8 Turbo V6 maakt van de 9-3 Sport Estate een acceleratiekanon.

Terug naar de Eifel, alwaar we de potentie van het nieuwe Haldex Generation 4 vierwielaandrijving systeem met volle teugen kunnen ervaren. Het systeem maakt gebruik van een koppelverdeler die de trekkracht van de motor variabel naar de nieuw ontworpen Multi-linkas overbrengt. De achterwielen sturen licht mee in bochten, wat merkbaar voor meer stabiliteit zorgt. We kiezen voor een route door de Eifel rondom de wereldberoemde Nordschleife. Onze route bestaat voornamelijk uit smalle kronkelende wegen door het grootste heuvelachtige landschap. Door de ontelbare bochten, heuvels en haarspeldbochten is dit pas de echte groene hel, op de meest bizarre momenten kan er namelijk zomaar een net zo enthousiaste tegenligger opduiken. Hier wordt kortom alles gevraagd van zowel de motor, XWD-systeem, onderstel en bestuurder. Waar we zonet nog op de snelweg comfortabel talloze kilometers konden wegtikken, gaan we hier volledig geconcentreerd te werk. De stijvere veren en schokdempers van het Aero onderstel houden de auto keurig vlak in snel genomen bochten, toch had het onderstel naar onze smaak nog wat stugger mogen zijn. Het XWD systeem houdt de 9-3 keurig in balans, de elektronische stabiliteitscontrole hoeft maar zelden in te grijpen. Het koppel wordt vooral in haarspeldbochten razendsnel naar de achterwielen gestuurd om onderstuur te voorkomen. Met een speelse kont gooi je de Saab met het grootste gemak de bocht om, om vervolgens onder het genot van turbo gefluit weer voort te blazen naar de volgende doordraaier.

Na enkele kilometers vallen dan toch nadelen nadrukkelijker op dan onder normaal gebruik. In de Eifel is een precieze en exacte besturing een must, die van de 9-3 voldoet daar bij lange na niet aan. Door de indirecte overbrenging is het elke keer weer een gok waar je precies uitkomt. In de regel vormt dit niet echt een negatief punt, maar bij een auto van dit kaliber mag je gewoon wat meer gevoel en precisie verwachten als bestuurder. De keerzijde van een indirecte overbrenging is dat op Autobahn-tempo de besturing precies op haar plek valt. Saab heeft de 9-3 duidelijk niet als scheurijzer bedoelt, maar meer als een smerig snelle cruiser. Ook het XWD systeem komt aan zijn grenzen als er teveel wordt gevraagd. Het naar achter gestuurde koppel gaat dan aan de binnenzijde ongebruikt in rook op. Het elektronisch gestuurd slipdifferentieel uit het optionele Sport Pack zou hier uitkomst hebben geboden. Ook de bijbehorende High Performance remmen zouden niet misstaan. Het standaard Aero remwerk laat na enkele afdalingen aan de bestuurder onverbiddelijk weten er genoeg van te hebben. Blijft over een krakkemikkige opmerking over de automaat, die schakeltoetsen op het stuur mist. Ook dat is een optie die je eigenlijk niet wilt missen op dergelijk terrein. Maar de automaat doet verder niet onder voor een handbak. De schakelmomenten zijn voorspelbaar, het koppel wordt goed gebruikt en als je het als bestuurder verlangd laat de bak de turbo naar lucht happen.

280 pk
400 Nm
245 km/h
7,5 s
12,1 (11.7) l/100km
279 g/km
G
22%
€ 32.555
€ 66.575
€ 1.221 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Volvo V60 D3 Summum

  • Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

  • 2008 - Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero

  • 2005 - Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business