Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero XWD

Pawel Piotrowski - 20 oktober 2008

Dynamisch understatement

Als we de spectaculaire 9-3 Aero Turbo X buiten beschouwing laten – vanwege zijn gelimiteerde oplage – constateren we dat de 2.8 Turbo V6 Aero XWD momenteel het topmodel vormt uit de 9-3 reeks. Echt zichtbaar is dat aan de buitenkant niet, ondanks de incidentele krachtuitspattingen zijn de Zweden altijd beschaafd gebleven. Zo ook dus bij deze 9-3, die vanwege zijn aandrijvingsysteem toch best onderscheidend mag worden genoemd. Helemaal los staat de auto natuurlijk niet van de rest van de reeks, het exterieur had echter best wat gedistingeerder gemogen. Ondanks dat het een Aero is valt het uiterlijk machtsvertoon in het niet bij de prestaties onder de kap. Aan de voorkant vallen alleen de mat chromen inzetstukken rondom de mistlampen op. Ook aan de achterkant gaat het er redelijk bescheiden aan toe, alleen de dubbele uitlaten en het minuscule XWD logo verraden de ware aard van het beest.

Genoeg gezanik over de missende onderscheidende details. Als geheel oogt de 9-3 Sport Estate gedrongen en dynamisch, zonder agressief over te komen op zijn medeweggebruikers. De Aero stylingkenmerken versterken dat effect op een koele manier. Zeker in de kleur Jet Black straalt de 9-3 Sport Estate in zekere zin een natuurlijke autoriteit uit, waardoor geen overbodige poespas nodig is om te benadrukken dat dit een premium automobiel is. Vooral in vergelijking met het pre-facelift model valt op dat de huidige 9-3 een stuk scherper op het netvlies ligt dan zijn brave voorganger. Saab heeft er goed aan gedaan om de vernieuwde neus van de 9-3 te inspireren op de conceptstudie Aero X. Door de frisse lijnen van het front heeft de 9-3 een krachtiger aangezicht gekregen dat bovendien een harmonieuzer geheel met de achterzijde vormt.

Het moet wel gezegd worden dat niet alles even fraai is aan onze testauto. Onze Aero oogt wat vreemd doordat het onderstel van de XWD weliswaar voorzien is van stijvere veren en schokdempers, maar niet met de gebruikelijke 10mm is verlaagd. De wangen van de banden lijken ons ook wat hoger dan gebruikelijk. Door dit alles ogen de 17 inch velgen wat verloren in de forse wielkasten en lijkt de XWD wat hoger op zijn poten te staan dan een gangbare Aero. Een oplossing voor deze iele look vormt het optionele Sport Pack, dat naast het geroemde eLSD slipdifferentieel ook grotere velgen bevat. Het meest storend zijn echter de zichtbare ophanging punten van de veranderde achterste Multi-link assen. Ze steken onder de auto uit waardoor ze lelijk in het beeld liggen aan de achterzijde. Ook bepaalde delen van de dubbele uitlaat zouden we liever niet zien vanuit dat perspectief.

280 pk
400 Nm
245 km/h
7,5 s
12,1 (11.7) l/100km
279 g/km
G
22%
€ 32.555
€ 66.575
€ 1.221 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde

  • Volvo V60 D3 Summum

  • Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line

  • Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance

  • Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

  • 2008 - Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero

  • 2005 - Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business