Comfortabel
De Boxer Diesel tot leven brengen gaat simpel met een start/stop-knop, die tot de uitrusting van de Executive behoort. De wijzers roeren zich en vervolgens laat de motor voorzichtig van zich horen. Die is voor een diesel bij een koude start trouwens opvallend stil. En dat blijft tijdens het rijden zo. Het is een stille motor zonder typisch nagelend geluid. Tot 3.500 toeren per minuut loopt de 147 pk sterke krachtbron mooi progressief, daarboven komt de boxerroffel erin. Doordat het roetfiltersysteem gesloten is, mist de diesel in de Forester drie pk ten opzichte van dezelfde motoren in de Legacy en Outback. Toch heeft het weinig invloed op de prestaties van de auto. Versnellen doet hij moeiteloos en je komt met een koppel van 350 Nm nooit kracht tekort. De motor kent een redelijk trillingsvrije loop, al zijn in het stuur wel trillingen waarneembaar. Volgens de fabrieksopgave verbruikt de Forester 6.2 liter diesel op honderd kilometer. Tijdens onze test kwamen we uit op een gemiddelde van 7.2 liter, best zuinig voor een auto van dit formaat en een gewicht van ruim 1.500 kilo.
Subaru heeft de Boxer Diesel gekoppeld aan een zesversnellingsbak, die goed met de motor communiceert. De bak zelf valt echter tegen. Het schakelen gaat met lange slagen en voelt nogal hakerig aan. De besturing mist directheid en stuurt daardoor wat vaag, al krijg je niet het idee dat je er geen controle meer over hebt. Uiteindelijk is een SUV als de Forester ook niet gemaakt om sportief mee te rijden. Dat blijkt ook wel uit het weggedrag van de Japanner. Zo helt hij in de bochten flink over en is te slap geveerd, waardoor de koets te veel duikt. Toch is de Subaru redelijk onder controle te houden tijdens het ondersturen. Op dat moment grijpt het ESP goed en abrupt in en zorgt ervoor dat de auto geen rare dingen doet. Ook het fulltime AWD-systeem – waar Subaru natuurlijk bekend om staat – draagt hier een steentje aan bij.
Naast ESP is de Japanner wat betreft veiligheid uitgerust met zes airbags, ABS met EBD (Electronic Brakeforce Distribution) en Hill Start Assist (helling-rem functie). Door de vorm en het formaat vangt de wagen op de snelweg wel behoorlijk wat wind. In de stad is de Forester voor een auto met deze afmetingen vrij wendbaar. Hij is behoorlijk breed, maar kent een redelijke draaicirkel. Verder zijn de spiegels groot, zodat je goed zicht naar achteren hebt. Ook rondom is het zicht goed door de grote ramen in de Subaru. Het is vooral een hele comfortabele auto waarmee je veel zorgeloze kilometers kunt rijden.