Stoere verschijning
We gaan terug naar 1997. Nederland maakt in dat jaar kennis met de Subaru Forester. Het woord SUV bestaat nog niet eens en de Japanner wordt beschouwd als een stationwagon die hoog op zijn poten staat. Mét vierwielaandrijving en een boxermotor uiteraard, de twee handelsmerken van het bescheiden merk Subaru. Na drie facelifts komt er begin dit jaar een compleet nieuw model op de markt. Dat moet ook wel, willen de Japanners mee blijven doen in het zwaarbevochten segment van de SUV’s.
De nieuwe Subaru Forester is in vergelijking met het vorige model behoorlijk gegroeid en heeft een stoerdere uitstraling gekregen. Aan de voorkant oogt de Japanner behoorlijk agressief en dat wordt nog eens extra benadrukt door de grote luchthapper op de motorkap. De grille kennen we van zijn grotere broer, de Tribeca. Als we de koplampen aandoen, zien we xenonlampen zonder projectoren. Hier slaat Subaru de plank mis, want de Legacy en Outback hebben wél projectoren in combinatie met xenonverlichting.
Op de voorbumper zijn de kunststof stukken rond de mistlampen niet meegespoten, in tegenstelling tot de rest van de voorzijde. Het geeft de Forester een robuust aanzicht. De spiegels zijn – zoals het hoort bij een SUV – lekker groot. Deze uitvoering kreeg zeventien inch lichtmetalen wielen mee, al zou een maatje groter de Subaru nog beter staan, doordat de wielkasten behoorlijk hoog zijn. De aluminiumhandgrepen vinden wij in combinatie met de kleur wit niet echt fraai.
Aan de zijkant zien we ruime portieren met een hoge instap. De zwarte dakrails wijkt af van de lakkleur en staat wederom stoer. Een subtiele spoiler geeft een sportief tintje aan de Forester. De grote achterruit onder de spoiler zorgt voor veel zicht. Net als bij de voorbumper zien we bij de achterbumper ook zwarte kunststofelementen terugkomen. Twee uitlaatpijpen aan beide kanten maken het stoere karakter spreekwoordelijk af.