Vaker schakelen
Voor we de A1 oprijden tanken we de Leon onderaan de oprit Deventer-Oost helemaal af, tot de laatste druppel toe. De actieradius van de boordcomputer staat na de tankbeurt op 970 kilometer. Met een buitentemperatuur van 25 graden zetten we de automatische airco op een acceptabele twintig graden. In ons achterhoofd realiseren we ons dat dit extra brandstof kost, maar we willen zelf het hoofd koel houden onderweg.
Seat heeft de motor gekoppeld aan een vijfbak. Om het verbruik te reduceren heeft de motor lange overbrengingsverhoudingen op de drie hoogste versnellingen. Dat houdt wel in dat je vaker moet terugschakelen en lange slagen maakt. Honderd rijden in z’n vijf levert een zware brom op, omdat je dan rond de 1.500 toeren zit. De diesel gedraagt zich het best op tweeduizend toeren, al blijft het een vrij rumoerige motor, die om enige gewenning vraagt. Bij veel andere (zuinige) diesels kom je een schakelindicator tegen op het instrumentenpaneel. De Leon Ecomotive heeft dat niet.
De 1.9 TDI beschikt over voldoende vermogen, al heeft hij wel even wat tijd nodig voor hij op de rechtervoet reageert. We zetten de cruise control – die zich makkelijk laat bedienen – erop en rijden met 120 richting de grens. De cruise control doet z’n werk goed en voelt goed en subtiel aan hoe met de motor om te gaan. De actieradius loopt ondertussen op naar 1.050 kilometer als we voorbij Hengelo zijn. Eenmaal in Duitsland begint de pech; veel wegwerkzaamheden en door de drukte ontstaan er files, vooral rond de grote steden onderweg. Dat betekent veel afremmen en optrekken en dus een hoger brandstofverbruik.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance