Auto of trein?
Berlijn is een prima stad om een weekend in door te brengen. De Duitse hoofdstad is per auto goed bereikbaar via de Autobahn in zo’n vijf uur rijden vanaf Deventer, het startpunt voor deze trip. De eindbestemming is ons hotel onder de rook van de Rundfunk Berlin-Brandenburg-toren in de wijk Charlottenburg – een deel dat aan de westkant van de stad ligt.
Met de trein doe je er vanaf Deventer ook vijf uur over en heb je geen last van files. Het prijskaartje dat daar aan hangt blijkt trouwens een stuk hoger te zijn dan wat we hadden verwacht. Via de site van NS Internationaal komen we voor twee retourtjes – we gaan tenslotte met twee personen – Berlijn in de tweede klasse uit op ruim driehonderd euro. Dat is wel even slikken.
Vanaf Deventer bedraagt de afstand over de weg naar Berlijn 542 kilometer. In totaal gaan we dus proberen om bijna 1.100 kilometer op één tank diesel af te leggen. We doen dat met de Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive, de zuinige 105 pk sterke diesel met een 55 liter-tank aan boord. Volgens de specificaties van de Spaanse autofabrikant verbruikt deze diesel 3,7 liter brandstof per honderd kilometer buiten de bebouwde kom en moet het dus lukken om een retourtje Berlijn op één tank te halen, omdat de route louter uit snelwegasfalt bestaat.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance