Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

- 14 april 2008

Nosejob

Bij zijn introductie bracht de eerste Ford Focus veel teweeg: een compacte middenklasser die zó scherp gelijnd was, dat was ongekend. De Escort-opvolger, ontworpen volgens het “New Edge” concept, ontketende een ware designrevolutie. Het tweede model bleek een stuk minder spannend dan zijn voorganger. Dat werd pijnlijk duidelijk toen het Engelse autoprogramma Topgear een nieuwe Ford Focus II, nog voordat dit model in de showroom stond, middenin een drukke winkelstraat zette en niemand er naar omkeek. Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder en is Ford een nieuwe richting ingeslagen met het stylingconcept “Kinetic Design”, dat we voor het eerst zagen op de S-Max en daarna op de Galaxy en de Mondeo. De Focus kan natuurlijk niet achterblijven, dus die heeft onlangs een facelift gekregen, waarbij het ontwerp is aangepast aan Fords huidige ontwerpstijl.

De neus van de auto is de plek waar de meeste wijzigingen hebben plaatsgehad. Het front is eigenzinniger en straalt nu meer dynamiek uit, wat ook de bedoeling is van “Kinetic Design”. De koplampen zijn uitgestrekter en hebben een ‘knik’ aan de bovenkant, de trapeziumvormige ondergrille is omlijst met een chroomrandje, terwijl de bovengrille het juist moet doen met één chroomstripje in plaats van een volledige omlijsting. Al die kleine aanpassingen samen hebben veel effect. Waar het front van de Focus vóór de facelift neigde naar de kwalificatie “saai”, zorgt de nosejob van het nieuwe model ervoor dat de Focus er juist onderscheidend uitziet. Aan de achterkant zien we een gewijzigde bumper, maar wat het meest opvalt zijn de achterlichten: die zijn nu wit met een rood randje en gevuld met LED-lampjes. Al met al lijkt het erop dat de Focus voldoende is opgefrist om er weer even tegenaan te kunnen.

136 pk
320 Nm
203 km/h
9,5 s
6,3 (5.6) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 20.275
€ 34.485
€ 632 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

  • Peugeot 307 SW 1.6 HDi Pack

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Edition

  • Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost