Audi A4 2.0 TDI Pro Line

- 2 maart 2008

Vertrouwd

Audi A4 2.0 TDI, dat klinkt heel vertrouwd... Of toch niet? Natuurlijk is de naamgeving niks nieuws, toch gaat hier een compleet nieuwe motor schuil in het vooronder. Waar VAG jaren geleden de toon zetten wat turbodiesels betreft met de zeer succesvolle motoren met pompverstuivertechniek zijn ze dan sinds kort om en worden er ook VAG-producten geleverd met commonrail techniek. Zo is ook deze A4 voorzien van een dergelijke motor. Het vertrouwde klinken is dan ook veranderd in die zin dat commonrail diesels bekend staan om hun wat beschaafdere geluid dan de pompverstuiver en dat is ook absoluut merkbaar. De auto is zowel met koude start en wegrijden als bij flink accelereren behoorlijk rustiger. Qua maximaal beschikbaar vermogen is het verschil niet zo groot, dat scheelt slechts 3 pk in het voordeel van de commonrail motor, die meet namelijk 143 pk. Het koppel is zelfs helemaal hetzelfde gebleven. In het dagelijks verkeer blijkt het een heerlijke motor. Juist het stukje raffinement van de motor draagt sterk bij aan het comfort en de kwalitatieve indruk. Daarnaast kan je met een dergelijk vermogen natuurlijk prima mee komen in zowel het stadse als het snelwegverkeer. De A4 versnelt eenvoudig als dat moet, maar lijkt ook vooral een gemoedelijke reisgenoot.

Toch is deze A4 absoluut geen puur comfortabele auto te noemen. Waar vroeger Mercedes-Benz de comfortabele van de Duitse drie was en BMW de sportieve was, hing Audi er altijd een beetje tussenin. Nu lijkt Audi dan toch echt gekozen te hebben voor een sportiever image. Natuurlijk bleek dat al wel een beetje uit het uiterlijk, maar de bediening is zelfs zeer sportief te noemen. De pedalen moeten wel écht bediend worden en het schakelen gaat zelfs relatief zwaar. Je moet pook echt uit het ene verzet halen en in het andere duwen. Het lijkt er dus op dat Audi niet alleen voor een lichte verschuiving van het karakter heeft gekozen, maar dat het op het gebied van bediening zelfs een best rigoreuze verschuiving is. Hoe dan ook: een zakensedan is geen sportwagen, daarom blijft de afregeling van de demping nog best comfortabel, maar dan wel met gevoel. Dat het verder met het onderstel wel goed zit, blijkt ook wel dat uit het feit dat het geen krimp geeft op scherpe bochten op snelheid of uitwijkingsmanoeuvres. En dan hebben we het hier nog gewoon over de voorwielaangedreven versie, want de auto was niet voorzien van quattro.

Het sturen past ook bij het sportievere karakter. Je hebt gevoel met de voorwielen en op snelheid voel je een prettige weerstand in het draaien. Het optionele Servotronic dat op de testauto zat zorgt ervoor dat de stuurbekrachtiging aangepast aan de snelheid waarmee je rijdt. Een andere optie is het ‘Audi Dynamic Steering’, hiermee wordt de stuurwielbediening nog ingrijpender aangepast aan de situatie. Dit systeem is overigens alleen te bestellen in combinatie met ‘Audi Drive Select’. Daarmee kan door de bestuurder gekozen worden of de auto een sportief danwel comfortabel karakter moet hebben (of dat dit automatisch geregeld moet worden). Waar dit bij veel auto’s ophoudt bij een geregelde demping, wordt hier dus ook de bediening van stuurwiel en pedalen mee aangepast. Dit alles om de rijervaring nog beter te kunnen maken.

143 pk
320 Nm
215 km/h
9,4 s
7,4 (5.5) l/100km
144 g/km
G
22%
€ 32.425
€ 62.202
€ 1.140 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • BMW 3 Serie 320d

  • Volvo S60 D5 Summum

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • Infiniti G37S

  • Lexus IS 250 Executive

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line