Snel en smeuïg
Een auto die als premium wil worden gekarakteriseerd moet onderscheidend rijden. De BMW is traditioneel sportief en de Mercedes-Benz is vooral comfortabel. De BLS past in die laatste categorie. De auto voelt zich erg lekker tijdens langere ritten en vooral het rustige interieur valt dan op. Het is sfeervol verlicht en laat weinig geluid van buitenaf binnen. Daarom is het ook irriterend dat de motor tijdens accelereren een vervelende en vrij luide dieselbrom laat horen. Op constante snelheid hoor je echter zeer weinig en dat is indrukwekkend.
De motorisering van de BLS is imposant te noemen met zijn twinturbo dieselmotor. Die mobiliseert 180 pk en normaliter 400 Nm. De automatische transmissie snoept daar echter 30 Nm hiervan af. De kille waarden van 9.8 seconden naar de 100 en de topsnelheid van 210 kilometer per uur zijn niet bepaald wereldschokkend, maar het is vooral het gemak waarmee tussensprints worden afgelegd. Van een turbogat is geen enkele sprake en soms gaat het dusdanig tekeer met de natuurkrachten dat de voorwielen het niet helemaal aankunnen. Een dergelijk fantastische motor wordt door Duitsers omschreven als een “Sahnemotor” en dat is een vleiende opmerking aan de andere kant van de grens. Wel moet Cadillac nog eens goed kijken naar de automatische transmissie. Deze kent zes trappen maar schakelt niet echt vloeiend over en laat de motor soms te veel toeren maken tijdens rustig versnellen. Een dergelijke diesel kan prima bij ongeveer 1800 toeren overschakelen en subjectief zou je willen dat de automaat eerder opschakelt dan bij de 2300 toeren waar hij het nu ongeveer doet. Dit doet ook het forse verbruik weinig goeds. De testauto verbruikte gemiddeld 1:12.9 en dat is best fors. Zeker als je dan bekijkt dat er 55 liter in de tank gaat. Dan is de actieradius voor een diesel niet erg groot en dat is toch wel jammer voor zo’n auto. Een handbak lijkt zowel voor het rijplezier als voor het verbruik een aanrader.
Comfort is wat de BLS kenmerkt en aan de andere kant kun je prima sportief rijden met de BLS. Hij heeft wat dat betreft het juiste van de Saab 9-3 meegekregen. De BLS ligt erg goed op de weg, zoals mensen dat plachten te zeggen en dan weet iedereen ook wat bedoeld wordt. Lekker strak op rotondes en een scherp en helder stuurgevoel is gewoon wel lekker. Het is geen BMW, maar die is dan weer niet zo comfortabel. De BLS blijft tijdens snel genomen bochten lang neutraal. Dan moet je wel oppassen dat je niet teveel gas bijgeeft om de auto de bocht door te trekken, want dan krijgen de voorwielen teveel kracht te verduren.
Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive
Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Volvo V60 D3 Summum
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive