Sfeervol en ruimtelijk
Het mooiste aspect van het interieur is het infotainment-systeem. Dit werkt heel erg goed en laat zich eenvoudig via een touchscreen bedienen. Het geluid dat uit het optionele Bose-systeem komt is erg helder en dat mag ook wel in een auto die in de premium-klasse van de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse mee moet vechten.
Daarmee is het echter qua premiumgevoel eigenlijk wel gezegd in het BLS-interieur. De afwerking van het interieur is feitelijk prima, maar de gebruikte materialen zijn bij de meeste concurrenten beter. Het zijn absoluut geen inferieure materialen, maar het maakt de laatste stap naar premium eigenlijk niet. Tekenend is de keuzehendel van de automaat, die bij het bedienen duidelijk laat merken van een harder soort plastic te zijn gemaakt en dat met weinig subtiele geluiden gepaard laat gaan. Een gemiste kans is nog steeds om een aantal onderdelen linea recta over te nemen uit de Saab 9-3. Het stuur is – buiten het logo – hetzelfde en ook de deurpanelen lijken gewoon uit de Saab-schappen te komen. Hierdoor mist de BLS in het interieur toch een beetje identiteit. Het is weliswaar sfeervoller en straalt meer luxe uit dan in de technocratische 9-3, maar toch niet voldoende om als premium aan te voelen. Want premium is niet te rationaliseren: premium is een gevoelsmatig principe.
De geboden ruimte in de BLS is wel prima voor elkaar. Voorin zit je lekker ruim op goed verstelbare stoelen, die helaas niet erg veel steun geven. Ook achterin zit je in de BLS Wagon gewoon goed en dat is toch een verbetering ten opzichte van de sedan. De hoofdruimte is door het hogere dak bij de Wagon wel voldoende en dat is bij de sedan wel anders. Het extra blik bij stationcars die premium zijn, zorgt doorgaans niet voor een enorme toename aan bagageruimte, maar vooral voor een extra portie lifestyle. Bij de BLS is het niet anders. De bagageruimte bedraagt 419 liter en dat is minder dan bij bijvoorbeeld een BMW 3 Serie Touring. Duidelijk een stationcar voor de show en niet voor de stouw.
Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive
Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Volvo V60 D3 Summum
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C220 CDI Avantgarde
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive