Tegendruk
De specificaties doen grote beloftes. In de testauto ligt dezelfde motor als in de snelste Panda. Zijn 100 pk bij 6.000 tpm en 131 Nm bij 4.350 tpm zijn goed voor een acceleratietijd van 10,5s. De Panda doet het één seconde sneller. Onderweg naar de honderd kilometer per uur voel je een tegendruk alsof de motor zich door een weerstand moet drukken. Tegelijkertijd klinkt de motor erg rauw en lijkt de acceleratie niet erg snel te voltrekken. We denken en hopen dat dit exemplarisch is en dat de oorzaak in zijn nieuwigheid ligt. Een automotor heeft over het algemeen langer dan 950 kilometer nodig om los te komen. Het wordt al iets beter als je de sportknop aanzet. Het geluid dat geproduceerd wordt klinkt dan ronder en de weerstand lijkt verdwenen. Er is ook verschil voelbaar als op het vlak van veercomfort tussen de beide standen van de sportknop. Maar dat is slechts een nuance-verschil tussen redelijk comfortabel en minder comfortabel. De uitlaat laat wel al een sportief geluid horen. Even het gas loslaten en je hoort de uitlaat zacht naploffen.
Er zit veel gevoel in de bedieningsorganen. Onder andere het koppelingspedaal en de stuurbekrachtiging laten het nodige werk over aan de bestuurder. De koppeling grijpt ook hoog aan. Dit zijn zaken die na gewenning al veel minder zullen opvallen, de iets zwaardere besturing zal zeker tijdens een sportieve rit gewaardeerd worden. Het zorgt ervoor dat je de auto met veel gevoel door de bochten kunt laveren. Een groot pluspunt is de zesde versnelling. Het is geen vanzelfsprekendheid dat een 1.4 voorzien is van die meer dan vijf versnellingen, toch zijn er legio motoren te bedenken die er hun voordeel mee kunnen doen. In de 500 brengt de rust in het interieur tijdens de hogere snelheden. Opvallend is trouwens dat dit kleine autootje zich prima op zijn gemak voelt op de snelweg. Dat komt natuurlijk mede door die zesde versnelling. Het lijkt ons niet ondenkbaar dat de dieselversie prima geschikt zal zijn voor veel langeafstandswerk.