Nu al een succes
Op papier is de 500 gericht op een vergelijkbaar koperspubliek dat de auto in de jaren vijftig van de vorige eeuw kocht. De nieuweling is ook gericht op de onderzijde van de markt, maar is tegelijk bedoeld voor mensen die iets meer kunnen en willen uitgeven voor het design. Retro modellen worden vaak gewaardeerd door de autorijders en daar zijn de verkoopcijfers dan ook naar. Door het succes van de 500 kun je er bijna vanuit gaan dat meer autofabrikanten met een eigen lofzang op hun verleden gaan komen, want succes lijkt immers verzekerd. Alleen al in het eerste weekend dat hij in de Italiaanse showroom stond, werden er al 46.000 proefritten gemaakt. In heel Europa werden al 100.000 500's besteld. Fiat ging oorspronkelijk uit van 120.000 auto per jaar, maar er wordt inmiddels al gesproken over 190.000.
Ondanks het feit dat de nieuwe 500 op oude leest is geschoeid, heeft hij toch eenzelfde transformatie doorgemaakt als de New Beetle. Bij de oude 500 zat de motor achterin, om zo de voorste inzittenden meer beenruimte te bieden. Dat was ook de reden waarom het in die tijd zo'n ruimtewondertje was. De nieuweling heeft zijn motor voorin zitten en wordt op de voorwielen aangedreven. Deze configuratie was voor de Kever-puristen reden genoeg om flink af te geven op de New Beetle. Bij de 500 zijn er nog maar weinig wanklanken te horen geweest. In tegendeel zelfs; bijna iedereen is dolenthousiast. We hebben de auto wel horen omschrijven als een mix van een Micra (voorzijde) en een Mini (achterzijde), maar verder dan een gelijkenis van de achterlichten komen we zelf niet. Stylistisch is de 500 zeer geslaagd. De body en het onderstel van de Fiat staan in de juiste verhouding. En profil en op afstand zou je de nieuweling kunnen verwarren met het origineel. Op de testroute viel de hoeveelheid bekijks op die dit kleine autootje trok bij het andere verkeer en ook tijdens de fotosessie kreeg de auto de aandacht van toevallige passanten.
Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel keuzemogelijkheden je als koper hebt als je voor de aankoop van de 500 staat. Als je met de online car-configurator een auto probeert samen te stellen, dan ben je wel even bezig. Er zijn namelijk zoveel opties, dat er uiteindelijk 549.936 combinatiemogelijkheden zijn. Van de lakkleur en motorisering tot de kleur van de sleutel, dit alles kun je alvast op papier zetten, zodat het bezoek aan de Fiatdealer wordt vergemakkelijkt. Jammer genoeg vertelt deze configurator niet wat de gekozen combinatie gaat kosten. Dat zou dan nog wel eens een onplezierige verrassing kunnen zijn, want de 500 is niet goedkoop. In dat opzicht plaats hij zichzelf een beetje boven zijn directe concurrentie. De instapper is redelijk geprijsd en staat voor € 11.500 in de showroom. Daarvoor krijg je de 1.2 Naked, een basisauto die wel enkele zaken zoals stuurbekrachtiging, in kleur gespoten bumpers en een aantal belangrijke veiligheidssystemen meekrijgt, maar daarentegen bijvoorbeeld geen radio heeft. Er zijn in totaal vier uitrustingsniveaus; naast de Naked heb je nog de Pop, de Lounge en de Sport. Die zwarte auto op de foto's is er een met dat laatste pakket. De auto heeft een vanafprijs van € 16.995. De Sport heeft een goedgevulde optielijst. Op de testauto zijn daar nog een aantal lekkernijen aan toegevoegd zoals de 16 inch velgen met diamant afwerking, de mistlampen en natuurlijk de rode decorstrip op de flanken. Naast de 1.4 in dit verhaal zijn er nog twee motoren leverbaar. De 1.2 met 69 pk en de 1.3 Multijet diesel met 75 pk. De diesels zijn overigens fors duurder en beginnen vanaf € 17.495.