Toyota RAV4 2.0 VVT-i Linea Sol

- 22 januari 2006

Het interieur

Het dashboard is op een eigenzinnige manier vormgegeven met als het ware 2 lagen in het midden. In het bovenste deel heeft de audioapparatuur (en evt. navigatie) zijn plek gevonden, links en rechts geflankeerd door respectievelijk de knop om de 4-wielaandrijving te activeren en knop voor de alarmlichten. In het onderste deel bevinden zich fraai vormgegeven knoppen voor onder andere de bediening van de airco met gescheiden klimaatzones. Tevens bevindt zich hier een klokje en dat zit daar niet echt handig. Ten eerste omdat het niet best af te lezen is en ten tweede omdat de knopjes voor het instellen ervan zodanig zitten dat je gauw 2 knoppen tegelijk met dezelfde vinger indrukt.
De matte zilveren kleur van de middenconsole en het design van het stuur waren al eerder te zien in de geteste Yaris. Gelukkig hebben ze in dit geval wel de tellers gewoon achter het stuur geplaatst. De klokken zijn omgeven door een dikke rand in de zelfde matte zilveren kleur die elders terug te zien is. De getallen en wijzers lichten mooi op zodra de auto op contact staat.
Een minder aspect in het dashboard vind ik 'de knopjes' links naast het stuur voor onder andere de hoogteverstelling van de lampen. En dan niet zozeer de knoppen zelf, als wel dat er ruimte is voor 6 knoppen, maar dat er in deze test-auto maar 2 van de 6 aanwezig zijn (vanwege de aanwezige opties) en dat de overige plekken kale uitsparinkjes zijn. Het zal voor de kosten ongetwijfeld goed uitkomen om het zo te doen, maar het is echt onder de maat in vergelijking met het verder mooie en goed afgewerkte dashboard.
De stoelen zitten heerlijk. Het houdt het midden tussen een zachte en harde zit en je wordt goed vastgepakt door de verdikte zijsteunen. Ook op de achterbank kun je prima zitten. Benen en hoofd hebben genoeg ruimte om comfortabel te kunnen zitten.
De kofferruimte is van een te verwachten grootte en heeft een vlakke laadvloer. Uiteraard kan naar wens ook onder deze laadvloer nog een en ander in bakken opgeborgen worden. (zoals ook voorin de auto weer vele handige opbergruimtes waren te vinden). Ook de afdekhoes van de bagageruimte is er handig onder op te bergen. Het flapjes-systeem in de Yaris (om de ruimte tussen hoedenplank en achterbank af te dichten) wat ik niet echt fantastisch vond, is in deze auto al beter aangepakt. Namelijk met klemmetjes die om de hoofdsteunen kunnen in plaats van klitteband. Maar om toch kritisch te zijn, vraag ik mij af waarom de afrolbare afdekhoes niet gewoon op 2 plekken is vast te zetten. Dat zou volgens mij een makkelijkere en mooiere oplossing zijn. Mocht de ruimte achterin nog niet voldoen, dan is de vlakke laadvloer te vergroten door de achterbank weg te klappen met een makkelijk systeem dat er voor zorgt dat vloer ook daadwerkelijk vlak blijft.

152 pk
194 Nm
185 km/h
10,6 s
onb (8.6) l/100km
202 g/km
G
22%
€ 28.885
€ 35.195
€ 645 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport

  • Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 4WD

  • 2024 - Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • 2019 - Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone 2WD

  • 2016 - Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive

  • 2013 - Toyota RAV4 2.0 D-4D-F 2WD Dynamic

  • 2010 - Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business