Smart Fortwo Cabrio 52 kW Passion

Dennis van 't Kruis - 13 juni 2007

Het rijden

Het grote nadeel van kleine auto’s is de korte wielbasis en een kortere dan de 1,87 meter van de Smart, zul je maar weinig aantreffen. Het probleem is dat dit soort auto’s minder ruimte hebben om de oneffenheden van de weg glad te strijken. Het is om die reden belangrijk om bijvoorbeeld niet te hard over een drempel heen te rijden. Een Smart is dan ook niet bedoeld om hard mee te rijden. Het comfort is redelijk, zolang de ondergrond goed is. Een auto als deze staat vooral zijn mannetje in een stadsomgeving. Toch heeft hij er ook geen probleem mee, om langere ritten te moeten maken. Zonder dat het dan ineens een super comfortabele limousine wordt, blijkt de Smart zich lekker relaxt tussen het andere verkeer te begeven. Gewoon lekker met 100 km/h op de eerste baan, met het dak open en je hoofd in de zon.

Je bent niet eens de langzaamste: het 999 cc motorblokje perst er 71 pk bij 5.800 tpm en 92 Nm bij 4.500 tpm uit. Zonder al te veel moeite resulteert dat in een eindtijd van 13,3 seconden. Het voortgebrachte geluid klinkt lekker vol. Het klinkt niet als een typische driepitter. De vijf versnellingen kunnen handmatig doorlopen worden, door de pook naar voren of naar achteren te drukken. Kies je voor deze manier van schakelen, dat zijn de overgangen tussen de versnellingen goed voelbaar. Opschakelen gaat redelijk vlot, maar als je wilt terugschakelen, neemt het systeem heel even de tijd. Simpeler is het om gewoon op het knopje aan de linkerzijde van de pookknop te drukken, waarna er gereden kan worden als met een volautomaat. Nog steeds zijn de schakelmomenten aanwezig en blijkt het terugschakelen een kwestie van tijdig aanvragen. Toch prefereert deze manier van rijden boven het zelf schakelen, omdat je het zelf niet veel beter zou kunnen doen.

Hoe gemakkelijk de auto zich ook aanpast aan de setting waar hij zich op dat moment bevindt, er is toch iets te zeggen over de bediening van de auto. De besturing gaat over het algemeen behoorlijk licht. Echter op enkele momenten, voornamelijk bij lage snelheden, wordt de besturing ineens zwaarder. Stuurbekrachtiging is een optie (€ 635, -) en was niet meebesteld op de testauto. Een ander punt is de plaatsing van het rempedaal. In plaats van dat deze hangt, zoals bij andere auto's, komt deze omhoog vanuit de vloer. Daar voelt de slag die hij maakt wat vreemd aan. Het vergt in ieder geval enige gewenning voordat dit vertrouwd voelt. Vervolgens is het zicht over de rechterschouder beperkt omdat je bijna naast de B-stijl zit, daarnaast is deze ook nog redelijk breed om extra stevigheid te bieden. Je zal het meest gebruik maken van je binnen- en buitenspiegels. Behalve als je de kap volledig hebt geopend, want dan is de binnenspiegel voor het grootste deel gevuld door het geplooide stof.

71 pk
92 Nm
145 km/h
13,3 s
6,2 (4.9) l/100km
116 g/km
D
22%
€ 14.950
€ 18.227
€ 334 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Fiat 500C 1.2 Start and Stop Dualogic Rock

  • 2016 - smart fortwo cabrio 52 kW twinamic prime

  • 2015 - Smart ForTwo 52 kW Passion

  • 2012 - Smart ForTwo 45kW Pure

  • 2008 - Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD