Smart Fortwo Cabrio 52 kW Passion

Dennis van 't Kruis - 13 juni 2007

Het exterieur

Het was even wennen toen in 1998 de Smart City-coupe werd geïntroduceerd na een samenwerking tussen autofabrikant DaimlerChrysler en horlogemaker Swatch. Het uitgangspunt was om een trendy stadsauto op de markt te brengen, die geschikt was voor twee personen en een krat bier. Dat laatste is goed gelukt, want er kunnen er zelfs drie naast elkaar staan. Enkele generaties en een naamswisseling later wordt het design nog steeds gekenmerkt door de Tridion-veiligheidskooi. De stalen constructies met op enkele plaatsen versterkte punten, moet de overlevingskansen van de inzittenden bij een aanrijding aanzienlijk vergroten. Als je de specificaties doorleest, zie dat de hele auto eigenlijk een en al veiligheidssystemen is. De systemen die je ook in de grotere Mercedessen zijn terug te vinden, zijn hier ook aanwezig. Nadeel daarvan is dat de auto voor zijn formaat niet heel licht is, de geteste cabrio weegt gewoon 790 kg. Daarmee weegt hij zelfs 15 kg meer dan een Chevrolet Matiz. De Fortwo coupe blijft steken op 750 kg. Voordeel daarvan is dat de auto wel stevig aanvoelt en niet het idee geeft dat je zomaar ineens van de weg kan geblazen worden.

De laatste vernieuwingen hebben niet alleen hun invloed gehad op het uiterlijk. Daar zijn het vooral de lichtunits die een andere basisvorm hebben gekregen. Een belangrijker nieuwtje is het feit dat de Fortwo gegroeid is van 2,50m naar 2,70m. Dit is gedaan om te kunnen voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen. En hoewel de auto verder hetzelfde als zijn voorganger lijkt, blijken negen van de tien onderdelen te zijn vernieuwd. Ook is de auto twee centimeter in de breedte gegroeid. Zijn hoogte is met een centimeter afgenomen en meet nu 1,54m. De wielbasis is wel meer geworden en is 1,87m nu zes centimeter langer dan de voorgaande edities. Het dak bestaat uit een volautomatische tritop kap met een verwarmde achterruit. Deze geeft de Fortwo een mooi silhouet, maar gezien het feit dat het hier dus op een stoffen cabriokap gaat, zijn er natuurlijk wel enige bedenkingen tot de inbraakgevoeligheid. Het dak voldoet wel prima aan de eisen als het gaat om het buitensluiten van wind en regen. Hoewel het tijdens de testperiode niet geregend heeft, was wel goed te merken dat het windgeruis tot een minimum beperkt bleef.

71 pk
92 Nm
145 km/h
13,3 s
6,2 (4.9) l/100km
116 g/km
D
22%
€ 14.950
€ 18.227
€ 334 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Fiat 500C 1.2 Start and Stop Dualogic Rock

  • 2016 - smart fortwo cabrio 52 kW twinamic prime

  • 2015 - Smart ForTwo 52 kW Passion

  • 2012 - Smart ForTwo 45kW Pure

  • 2008 - Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD