Het interieur
De leren bekleding kost een beetje extra, € 1.300, - meer om precies te zijn, maar het is wel een investering die de moeite waard is om te overwegen, al is het alleen al vanwege een hogere inruilwaarde. Het zwarte leer in het leefgedeelte oogt overwegend zakelijk, het witte stiksel geeft het geheel een stukje cachet. De overige materialen ogen en voelen hoogwaardig en vooral duurzaam. Het ziet er gewoon mooi uit, maar loopt niet over van de frivoliteit. De testauto is voorzien van het normale leerpakket, waarbij de stoelen en de lederen delen in de deur in dezelfde kleur wordt uitgevoerd. Naast het gemonteerde zwart (Mistral), is er ook een bruin (Alezan) en een zwart/rode (Rouge) variant. Vooral deze laatste kleurcombinatie geeft een sportieve uitstraling. Er is ook de optie om het dashboard in deze voorgenoemde kleuren te verkrijgen. Dit maakt deel uit van het integraal leerpakket en kost € 2.300, -. Het is echter de vraag of dit het interieur er mooier op maakt.
Als chauffeur heb je zicht op hetzelfde dashboard als in de bedakte 207. Het loopt nog steeds niet over van vrolijkheid, maar behoort tot het beproefde concept dat Peugeot al een tijdje voert. Elk knopje zit op de plek waar je hem verwacht. Van de witte wijzer platen met de typisch 10-30-50 verdeling tot het gebruik van de zilvergrijze accentdelen maken het plaatje tot een egaal en esthetisch verantwoord geheel. De zitpositie is gewoon goed te noemen. Steun is er genoeg in alle richtingen en de lengte van de zitting is voldoende. Je zult alleen heel even de tijd moeten nemen om de juiste zitpositie te vinden. Neem daar heel even de tijd, een advies dat ook voor elke andere auto geld, want buiten dat het zitcomfort ten goede komt, kun je de auto ook beter onder je controle houden en dat is dan weer positief voor de verkeersveiligheid. De hoofdruimte is in gesloten toestand wel wat aan de magere kant, het is dan zaak om de zaak een flink eind naar beneden te draaien, maar ook dan blijft de hoofdruimte beperkt.
De kofferruimte is fors, als het dak gesloten is. Met 449l. hoef je niet veel op de stoep te laten staan. Open je het dak dan blijft er 187l. over. De doorgang is dan wel erg smal en je moet bij het beladen opletten dat je het rolgordijntje niet van zijn haakje afstoot. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Astra TwinTop, is er geen knopje aanwezig, waarmee het opgevouwen dak iets omhoog gebracht kan worden. Het gevolg is dus dat je flink ver moet strekken om het weer te pakken te krijgen. Als deze namelijk niet is uitgerold en vastzit op zijn haakjes, dan kan het dak niet bewegen.
En dan de achterbank, of liever gezegd wat moet doorgaan voor de achterbank. Met deze testrijder (lengte 1,80m.) achter het stuur moet de bestuurdersstoel al dermate naar achteren geschoven worden, dat er van beenruimte geen sprake is. De reden van de toevoeging van deze achterbank is mijn inziens dan ook onbegrijpelijk. Alleen als de bestuurder bescheiden van lengte is, kan de stoel ver genoeg naar voren om ruimte te creëren. En dan nog zit je op een zeer korte zitting, waar het naar alle waarschijnlijkheid niet lang duurt voor het oncomfortabel wordt. En dan vergeten we maar heel even, de hoeveelheid hoofdruimte er beschikbaar is. Maak dan een auto waarbij je of voldoende ruimte hebt op de achterbank of een echt 2-zitter. Een 2+2 is een concept waarbij je eigenlijk het beste van beide werelden wilt hebben, maar daar in niet echt slaagt.