Mercedes-Benz C-klasse C350 Avantgarde

Michel van Breugel - 11 april 2007

Het rijden

Het starten van deze C 350 gaat met de startknop rechts van het stuurhuis. De sleutel kan dus lekker op zak gehouden worden. Wanneer deze actie is gebeurd gaat tegelijkertijd met de motor de xenonverlichting branden, de teller- en dashboard verlichting aan en komt het navigatiesysteem uit de bovenkant van het dasboard tevoorschijn. De C350 wordt standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat (7G-Tronic) die ook handmatig te bedienen is met de bekenden plus- en mintekens links en rechts van de D (Drive). Gekoppeld aan deze 7G-Tronic zeventraps automaat loopt de auto als een zonnetje.

Eenmaal op de weg verdwijnt het vorige model C-klasse, type W203, als sneeuw voor de zon uit je geheugen. Wat is dit een andere auto. De motor is lekker stil en daardoor uitermate geschikt om mee te cruisen. Doordat de motor zo stil is, heb je soms echter niet in de gaten dat je iets sneller rijdt dan wettelijk is toegestaan. Bij hogere toerentallen, vanaf circa 3500 omwentelingen per minuut, produceert de 3,5 liter V6 een prachtig geluid. De motor levert 272pk en daarmee zorgt hij voor goede prestaties, zo heeft hij een begrensde topsnelheid van 250 km/h en heeft iets meer dan 6 tellen nodig om van 0 naar 100 km/h te komen. Dat zijn nog eens waardes waar je mee kan thuiskomen.

Tijdens het rijden geeft het stuur een zeer aangenaam gevoel onder alle rijomstandigheden. Hij geeft een direct gevoel van het wegdek en is licht en gevoelig in gebruik wat bijdraagt tot het sportieve rijplezier dat de C-klasse te bieden heeft. De “C” houdt duidelijk van wat bochtenwerk en weet ze met een flink hoog tempo te lijf te gaan. Met een 52/48 gewichtsverdeling is dat ook zeker geen straf, bovendien is de ESP goed afgesteld zodat het rijplezier niet in het gedrang komt door een brutale ingrijp. De ESP is ook uitschakelbaar echter wordt het systeem niet in z’n geheel uitgeschakeld, alleen wat minder fel bij het ingrijpen. Niet alleen door de bijna ideale gewichtsverdeling lijkt de C-klasse aan de weg genageld, ook de spoorbreedte is met 76 mm verbreed ten opzichte van het vorige model en bovendien heeft de nieuwe achteras 30% meer stijfheid gekregen. Dit heeft echter wel weer als nadeel dat de auto straf aanvoelt. De vering is vrij hard en korte oneffenheden, zoals richels op de snelweg, worden hard aan de inzittenden doorgegeven. Ook van de verkeersdrempels word je als bestuurder van deze C-klasse niet echt gelukkig.

De automatische versnellingsbak werkt goed samen met de zescilinder in het vooronder. Tijdens de testperiode is gebleken dat de automaat niet geheel foutloos is, maar hopelijk is dit exemplarisch. Wanneer van een hogere snelheid wordt afgeremd naar stilstand lijkt het wel of de bak het niet bij kan houden, en schakelt abrupt met één of twee “bonken” terug wanneer de auto al tot stilstand is gekomen. Niet echt een prettige ervaring. De dosering van het gaspedaal is goed te noemen. De automaat reageert snel op het gas, zelfs wanneer er het onderste uit de kan wordt gevraagd. Hij past het schakelprogramma goed aan de rijstijl van dat moment aan.

De werking van de remmen is uiterst nauwkeurig. Ze werken duidelijk en vooral direct en zijn erg nauwkeurig doseerbaar. Erg prettig, en daarbij werken ze ook nog eens zeer naar behoren. Je hebt echt het idee van de remmen aan te kunnen en dat geeft de bestuurder een prettig gevoel.
Volgens de fabrieksopgave heeft de C 350 een gemiddeld verbruik van 9,7 liter per 100km. Tijdens de duur van deze test, over ruim 400 kilometer, kwam er een gemiddelde uit de boordcomputer van 14,5 per 100km, wat helaas een negatief effect heeft op de actieradius.

272 pk
350 Nm
250 km/h
6,4 s
onb (9.7) l/100km
232 g/km
G
22%
€ 37.400
€ 75.724
€ 1.388 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo

  • Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

  • Infiniti G37S

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • BMW 3 Serie 320d

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • Lexus IS 250 Executive

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde