Audi A4 1.8T Advance

- 22 maart 2007

Het rijden

De A4 voelt meteen vertrouwd aan. Alles zit waar het hoort te zitten en voelt aan zoals het hoort aan te voelen. Na het starten bromt de motor een beetje en herinnert je daarmee hij al een tijdje meegaat, de meeste moderne benzinemotoren zijn wat stiller. De motor reageert niet zo nerveus op het gaspedaal als bij de meeste BMW’s, maar ook niet zo indirect als bij veel Mercedessen, eigenlijk zit hij daar precies tussenin. Ook op de koppeling is weinig aan te merken, die is niet te licht en niet te zwaar.

Bochten zijn niet een specialiteit van deze auto. De besturing is net niet scherp genoeg en de wegligging is ook niet zo geweldig. Als je wat sneller rijdt, dan merk je dat de neus iets te graag naar de buitenkant van de bocht wil. Dat heeft twee oorzaken: het testexemplaar is niet uitgerust met quattro (vierwielaandrijving) en de motor ligt helemaal voorin de auto. Deze twee ingrediënten vormen het recept voor onderstuur, en dat merk je goed. Nou is het niet zo dat de wegligging echt beroerd is, maar het is wel duidelijk dat een BMW 3-serie stukken beter rijdt.

De motor is een verhaal apart. Hij draait nu al een jaartje of tien mee en heeft onder andere als krachtbron van de sportieve varianten van de Volkswagen Golf, Audi A3 en Seat Leon gediend. Ook wordt deze motor gebruikt door Donkervoort, die hem oppept tot een vermogen van maar liefst 270pk. In de A4 levert hij ‘slechts’ 163pk, maar voor normaal gebruik is dat wel voldoende. Omdat het een benzinemotor met turbo betreft, is er al bij lage toerentallen veel trekkracht voorhanden. Het is wel te horen dat deze motor niet de jongste meer is: hij klinkt wat rumoerig.

Wat ook niet helemaal meer van deze tijd is, dat is de handgeschakelde vijfbak. Als je kiest voor quattro-aandrijving krijg je wel een zesbak, maar in een voorwielaangedreven exemplaar moet je het ‘ouderwets’ met een versnelling minder doen, wat overigens niet echt een gemis is, gezien de soepelheid van de motor. Het schakelen verloopt wel prettig; de pook laat zich eenvoudig door de schakelwegen leiden en de slagen die hij maakt zijn niet te lang. Minder prettig is de bediening van de remmen. Het rempedaal voelt een beetje sponzig aan, maar gelukkig doen de remmen hun werk wel goed.

163 pk
225 Nm
228 km/h
8,6 s
onb (8.2) l/100km
197 g/km
G
22%
€ 30.590
€ 39.950
€ 732 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line