Slot
Naast de diesel in de testauto zijn er nog twee motoren leverbaar. Om te beginnen is er een 2.4 benzinemotor met 140 pk bij 5.200 tpm en 220 Nm bij 2.400 tpm. De motor rijd vanaf stilstand in 11,9 seconden naar 100km/h en is alleen leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Iets duurder is de 3,2 V6 met 227 pk bij 6.600 tpm en 297 Nm bij 3.200 tpm. Alleen leverbaar met een vijftraps automaat, versnelt deze motor de Antara in een nette 8,8 seconde naar de honderd kilometer per uur. Afgaande op deze cijfers kun je eenvoudig concluderen dat dit een auto is, waarmee je menig sprintje bij het verkeerslicht kan winnen, als je dat zou willen.
Er zijn niet al te veel opties aangevinkt toen de dealer deze demo samenstelde, maar dat was dan ook niet echt nodig. Alleen de keuze voor de Cosmo-uitvoering, aangevuld met het Premium pakket (€ 1.950, -) zorgt al voor een ruimschoots aangeklede auto. Nadat ook de metallic lak en de wettelijk verplichte kosten aan de factuur zijn toegevoegd, wordt het bedrag opgekrikt van € 44.065, - naar € 47.371, -
De oplettende lezer heeft waarschijnlijk al gezien dat de gefotografeerde Antara op verschillend schoeisel staat. Bij een tweede bezoek aan de dealer waren deze nieuwe 20 inch Irmscher velgen aan het uiterlijk toegevoegd. Het design van deze velgen past goed bij de rest van de auto. Wel is het zo dat ze het comfort iets verminderen. Dat is niet verwonderlijk als je de wang van de band ziet. Die is nu kleiner en dus stugger om toch hetzelfde gewicht te kunnen dragen. De prijs voor deze vier sieraden: € 3.434,-. En dat is nog exclusief de naafkapjes (€ 26,-) en de set slotbouten (€ 27,-).
Terugkomend op de vraag bovenaan deze test: waarom zou je voor de Antara kiezen? Als je de geteste versie van de Antara gaat vergelijken tegenover de duurste en gelijk gemotoriseerde Captiva, dan blijkt dat de basisprijs van de Chevrolet € 930, - hoger ligt. Maar als ik slechts een enkele reden zou mogen opnoemen, waarom ik eerder voor de Antara dan voor de Captiva zou kiezen, dan is dat zonder meer de kleur van het leer op de stoelen van de testauto. In tegenstelling tot zwart leer brengt deze kleur licht en warmte in het binnenste van de auto. Zwart leer staat over het algemeen heel mooi, maar als je deze keus kan maken, is die kleur bijna kansloos.
- saddlebrown leder
- Robuust uiterlijk
- Comfortabele kilometervreter
- Korte stoelzitting
- Weinig snelheidsgevoel
- Stevig brandstofverbruik