Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

Dennis van 't Kruis - 12 maart 2007

Het interieur

Nadat je de deur hebt geopend, wordt je ontvangen in een stijlvol interieur. Het ‘saddlebrown’ leder geeft het geheel een warme, maar ook rustgevende uitstraling. Er is ook zwart leder verkrijgbaar, maar dat heeft lang niet dezelfde warme uitstraling als deze kleur. In dat opzicht is het bij de Antara vergelijkbaar als bij de eerder geteste Astra TwinTop die ook voorzien was met deze optie. De stoelen lijken vlak, maar hebben toch wel goed opgelet tijdens de opleiding tot autostoel. De zijdelingse steun is dan ook ruim voldoende. Het enige puntje van kritiek betreft de lengte van de zitting. Voor extra comfort op langere ritten, is het belangrijk dat het volledige bovenbeen wordt ondersteund door de zitting. Een te korte zitting kan vermoeidheid in de benen opleveren, en dat is niet geheel de bedoeling van een comfortabele SUV. De hoge zitpositie heeft als bijkomend voordeel dat de instap ook hoger is dan bij een normale auto. Het is niet zo dat je moet klimmen om achter het stuur te geraken, het is veel meer een kwestie van je komt draaien en gaan zitten. Prettig voor mensen die last hebben van hun rug of die minder goed ter been zijn. Degene die zich moeten vermaken op de achterbank zullen weinig klagen over de beenruimte die zij tot hun beschikking hebben.

De vijfdeurs Opel Astra heeft een bagageruimte van 380 liter. Als je het afdekscherm van de Antara zijn zichtonttrekkende functie laten doen, dan is er niet meer dan 370 liter beschikbaar voor de bagage die mee mag. Het wordt al beter als je het scherm weglaat en de achterbank omklapt, dan is er ruimte voor 865 liter aan meegebrachte goederen, tenminste dat geld als je onder de raamlijn blijft. Prop je hem helemaal tot het dak vol, dan is er 1.420 liter beschikbaar.

Het dashboard is simpel van opzet en kan gerust ergonomisch genoemd worden. Het stuur is van een goed formaat en deze heeft daarnaast ook nog de juiste dikte. De chroomaccenten in het stuur staan stoer en chic tegelijk. De aandacht wordt echter opgeëist door de drie luchtkoker, die pontificaal aanwezig zijn. Dat kun je ook zeggen over de grote binnenspiegel. Deze hangt wel buiten het zichtsveld van de bestuurder, dus je hebt er geen hinder van. De houtaccenten zijn bescheiden en vullen het geheel mooi aan. Vaak hoor je veel kritiek op het gebruik van dit soort accenten, omdat het hout moet voorstellen, maar dat het feitelijk een stukje geverfd kunststof is. Toch gaat mijn voorkeur uit naar deze vorm van versiering, omdat het veel meer bijdraagt aan het luxegevoel dan een egaal gekleurd accentdeel.

150 pk
320 Nm
178 km/h
12,1 s
onb (8.6) l/100km
238 g/km
G
22%
€ 31.995
€ 47.371
€ 868 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Land Rover Freelander 2 TD4_e S

  • Ford Kuga 2.5T Titanium

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive