Het rijden
Het omdraaien van de sleutel, ontlokt het typische 1400-geluid van de motor. Niet opvallend sportief, maar toch klinken de paarden die staan te wachten enthousiast en vol ongeduld op het moment dat ze van start mogen. De 1.4 heeft een zeer respectabele renstal met 109 paardenkrachten bij 6.200 tpm en 137 Nm bij 5.000 tpm. Deze cijfers zijn genoeg om de 1.163 kg wegende Koreaan in 11,6 seconden naar de honderd kilometer per uur te helpen. Deze getallen tonen ook dat de zuigers met een hoge regelmaat van onderen naar boven worden bewogen en dat gaat inderdaad gepaard met de nodige geluidsproductie. Dit verdwijnt zodra de auto op snelheid ligt. Hoewel de acceleratie energiek aanvoelt, heb je toch wel het gevoel dat je met een vrij zware auto onderweg bent, en dat gevoel blijft als je een aantal bochten sportief neemt. Het gevoel van gewicht werd voornamelijk veroorzaakt doordat de testauto opvallend zwaar stuurde. Het was soms net of de elektrische stuurbekrachtiging het werk bijna volledig aan de bestuurder overliet. Navraag bij de verkoper leverde niet echt een verklaring op voor deze bevinding. Hooguit dat de versheid van het exemplaar er iets mee van zou kunnen hebben en dat het mogelijk dus iets exemplarisch was. De testauto had bij aanvang van de proefrit niet meer dan 66 kilometer op de teller staan. Ondanks het zwaardere sturen liet de nieuwe Kia zich probleemloos door de smalle straten van het Noord-Hollandse Enkhuizen leiden.
In die setting mocht, of eigenlijk moest ik ook voor het eerst eens een echte noodstop met een testauto doen. Waar ik normaliter vanaf een snelheid van 100 km/uur vol in de remmen ga, moest ik nu bij de veel lagere snelheid van nog net geen 40 km/uur ingrijpen, omdat er eerst een bal en direct daarna een spelend kind voor de auto langs schoten. Het wegdek ter plaatste bestond uit, in visgraatmotief gelegde, straatklinkers die nat waren van een regenbui eerder op de dag. De omstandigheden zorgden ervoor dat de banden de grip op de weg heel even verloren en de auto kwam blokkerend tot stilstand. Gelukkig wel ruim op tijd voor het spelende kind. Naderhand heb ik onder de normale omstandigheden, toch nog een gesimuleerde noodstop uitgevoerd en hoewel ook op die plek de ondergrond nat was, bleek de ABS nu wel volledig in staat om de auto zonder problemen tot stilstand te krijgen.
Het onderstel is stevig afgeveerd, zelfs deze bescheiden gemotoriseerde versie wil, ondanks het hierboven gememoreerde gewicht, toch best hard een bocht door. Op de minirotonde zoekt hij natuurlijk de buitenzijde van de bocht, maar dit gedrag laat zich simpel en doeltreffend corrigeren door de voet iets van het gas te liften. Het lag vooral aan de veiligheidsgordels dat ik het gevoel had, dat ik bijna van de stoel afgleed. Tijdens enkele momenten leek dit beschermingsmiddel zijn vasthoudende taak te vergeten. Mogelijk dat door de nieuwigheid het materiaal nog te glad was. Een ritje op een bochtig weggetje lijkt het of de Cee’d niet eens een begin van moeite heeft, om de richtingswisselingen te verwerken. Dat belooft wel het een en ander voor de meer potentere uitvoeringen van deze auto.
2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive