Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

Dennis van 't Kruis - 16 februari 2007

Het exterieur

Veertig jaar geleden was het in Nederland vrij simpel: als je een andere auto wilde kopen, dan werd het bijna zonder twijfel een auto van een Europees merk. Had je een beetje meer geld om stuk te gooien, dan kon de keuze ook op een Amerikaan uitkomen. Een Japanse auto kocht je 30 jaar geleden voornamelijk als je bepaalde insidersinformatie had, meestal verkregen door een persoon in de omgeving die de sprong al eerder had gewaagd. Hetzelfde zag je later gebeuren met de komst van de Koreaanse merken. Een aankoop werd vooral om budgettaire redenen gedaan. Het budgetimago bleef vervolgens lang aan deze merken kleven. Je was niet bepaald de coolste in de straat als je er een had aangeschaft. Vroege Koreaanse auto's werden vooral gezien als gebruiksvoorwerpen en dat gevoel is lang blijven hangen. De recente modellen van de verschillende merken uit dat land laten zien dat er grote stappen vooruit zijn gemaakt en dat is dan ook te merken aan de verkoopcijfers. Aan het einde van 2006 stonden de drie merken uit dit Aziatische land allemaal in de top 20. Kia maakt al langere tijd de Sorento en de Sportage, waarmee het al een geslaagde poging deed om van het budgetstigma af te komen, waar auto's als de Pride en de oorspronkelijke Rio grotendeels debet aan waren. De Cerato was al een grote stap naar voren, maar de nieuwe Rio was het bewijs dat het met Kia wel goed zou komen. Tijdens de ontwikkeling van de Cee’d werd er vooral gekeken naar de Europese top en was de opzet om een Europees uiterlijk te creëren. Het resultaat mag gezien worden, maar heeft wel veel weg van de Japanse Toyota Corolla. Dat betekent simpelweg dat er nu een nette auto met een zakelijke uitstraling voor de deur staat, die in de juiste kleur, en dan bedoel ik dus niet zilvergrijs, ook nog een lekker sportieve uitstraling heeft. Het verschil met de Corolla is dat de Cee’d scherper oogt.

Hoewel deze auto is ontwikkeld om te wedijveren met de Golf, Astra en de Focus zal hij in de praktijk eerder een tegenhanger zijn voor de Corolla, de Almera en de Mazda 3. Ook de Franse merken moeten op hun tellen passen. Op de meeste punten kan hij zich meten met de concurrentie, inclusief de eerder genoemde Duitsers, als het gaat om de particuliere markt. Op de zakelijke markt zal het imago toch weer de kop opsteken en zullen de klassieke leaserijders waarschijnlijk toch weer snel terugvallen op de gevestigde orde. Toch is het motorengamma van dien aard, dat geen enkele bestuurder het gevoel hoeft te hebben dat hij te weinig vermogen heeft. De topdiesel levert 140 pk bij 4000 tpm en 305 Nm bij 2000 tpm. Ter vergelijking: de 2.0 TDi van Volkswagen heeft nagenoeg dezelfde cijfers, met uitzondering van het koppel dat 320 Nm bij 1.750 tpm bedraagt. In de brochure van Kia is het nog niet bekend wat de acceleratie van de 2 liter diesel is, maar als ik de waarden naar de Golf doortrek, dan is een nul naar honderd tijd van rond de 9,5 seconde niet ondenkbaar. Net als bij de Golf is er de mogelijkheid van een automatische versnellingsbak, iets wat geen van de Japanse concurrenten nog kan leveren.

De testauto in X-ecutive uitvoering kost een beetje, maar zit wel vol met standaard opties. Zaken als climate control met een luchtkwaliteit-controlesysteem, cruisecontrol, USB-, AUX- en iPod aansluitingen zijn slechts enkele van de zaken die in de lijst staan. Voor dat alles mag er een totaal bedrag van € 21.368,75 worden afgerekend. Dat bedrag is inclusief de metallic lak, afleveringskosten en de wettelijk verplichte kosten. Wil je de testauto leasen, dan kom je, inclusief brandstof, op € 534,- exclusief BTW uit (20000 km/jaar, 60 mnd).

109 pk
137 Nm
187 km/h
11,6 s
onb (6.1) l/100km
145 g/km
E
22%
€ 16.695
€ 21.368
€ 392 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Opel Astra 1.4 Edition

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Ford Focus 1.6i-16V Futura

  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive