Fiat Panda 100HP

Jan Westerhof - 31 januari 2007

Het rijden

Waar het bij een dergelijk op sportiviteit gebrande auto als de Panda 100HP om draait is natuurlijk het rijden. Om kort te zijn: dat is leuk met een hoofdletter. De auto voelt met de 1.4 16-klepper uit de Grande Punto lekker vlot en pittig aan. De toerenopbouw van de motor is wat traag waardoor hij helaas het opzwepende karakter mist wat hij wel zou mogen hebben. Dat is echter geen belemmering om flink vaart in deze Panda te krijgen want hij weegt nog geen 1000 kilo. De sprint van 0 naar 100 legt hij af in 9.5 seconden en dat is gewoon rap. Wel moet je tijdens deze sprint opletten dat je de motor niet laat afslaan want de koppeling heeft wel wat gas nodig om lekker aan te grijpen en vloeiend weg te rijden.

De motor wordt tijdens het optrekken terzijde gestaan door een zesbak met korte overbrengingen. Reeds tegen de 120 kilometer per uur zit de 100HP al in de zesde versnelling. Je kunt uiteraard wel langer doortrekken in de vier of de vijf, maar het is simpelweg een bak die duidelijk is ontwikkeld om tot 120 á 130 lekker veel verzetten te kunnen gebruiken en de motor tot zulke snelheden optimaal te kunnen benutten. Deze korte verzetten zorgen er wel voor dat de Panda tot zo’n 160 km/h lekker vaart maakt, maar dat de pret na die snelheid grotendeels over is. De brochure zegt dat er 185 echte kilometers in moeten zitten en dat is niet onrealistisch gezien de motor.

Deze snelheid lijkt echter een behoorlijke beproeving in de Panda. De korte wielbasis en het stugge veersysteem zorgen ervoor dat hij bij snelheden boven de 150 kilometer per uur behoorlijk gaat springen. Ook het windgeruis is dan behoorlijk te noemen. Wat wel leuk is aan zo’n autootje is het verrassingseffect dat hij tentoonspreidt. Niemand verwacht op de snelweg een Panda die eenvoudig 160 kilometer per uur rijdt. Leuk om op die manier een veel duurdere auto lekker bij te blijven! Als je vervolgens de snelweg verlaat en op de uitvoegstrook lekker laat in de remmen gaat dan merk je dat de 100HP over goede remmen beschikt. Het zijn namelijk vier schijfremmen die de auto niet slechts goed vertragen maar die ook nog eens lekker aanvoelen. Je weet gewoon dat de auto goed vertraagt en voelt dat in het rempedaal.

De snelweg is echter niet de habitat van de Panda 100HP. Hij komt daar weliswaar prima voor de dag, maar als je de snelweg verlaat dan is deze auto echt in zijn element. Op de buitenweggetjes leer je de prettige motor- en bakcombinatie echt waarderen omdat ze deze Panda snel vaart verschaffen. Hierbij wordt de auto vergezeld van een behoorlijk stugge afstemming van het onderstel. Vooral de demping is erg hard en comfort is wat dat betreft ver te zoeken. Dat is lekker als je een bochtje wilt nemen want je voelt de auto lekker de bocht door gaan, maar voor een comfortabele Panda kan je beter naar een andere in de prijslijst kijken. De besturing van de Panda 100HP is eentje van een bijzondere aard. Het is in de eerste versnelling dusdanig bekrachtigd dat het de bekende City-stand van Fiat heeft. Schakel je over naar de tweede versnelling dan heb je een normale besturing die je met een druk op de sportknop (waardoor het groene lampje op het dashboard gaat branden) nog een paar tandjes directer kunt maken. Niet slechts de besturing wordt dan directer, maar de Panda reageert in deze stand ook sneller en gretiger op je gasvoet. Met die stand ingeschakeld nodigt hij echt uit tot lekker doortrekken in de toeren en bochtjes haaks nemen. Op die manier op weg zijn kan met de 100HP heel goed, want hij voelt lekker vierkant aan.

100 pk
131 Nm
185 km/h
9,5 s
onb (6.5) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 7.595
€ 14.665
€ 269 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2013 - Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2012 - Fiat Panda Twinair 85 Lounge