Fiat Panda 100HP

Jan Westerhof - 31 januari 2007

Het interieur

Stap in de Panda 100HP en je kijkt tegen een dashboard aan dat behoorlijk verschilt van de Brot-und-Butter Panda’s. Als je gaat zitten kijk je naar een klokkenwinkel en zie je naast een toerenteller een klein lampje links onderin dat groen het woord ‘sport’ op laat lichten. Dat woord is de noemer waaronder de sfeer in het interieur te plaatsen is. Je zit in kuipstoeltjes en hebt grip op een lekker lederen stuurwieltje en ziet mooie aluminium accenten. Die kuipstoelen zien er lekker sportief uit maar zijn het niet echt. Ze bieden je weliswaar meer houvast dan de stoelen in de andere Panda’s, maar tijdens lekker bochtenwerk verwacht je iets meer zijdelingse steun. Laat je die bochtjes voor wat ze zijn dan heb je prima stoelen die beter zijn dan de standaard Panda-stoelen vanwege de hardere zit.

Als je op het dashboard kijkt zie je allerhande zaken die standaard zijn op de 100HP. Er zit een prima radio met cd-speler in die een helder geluid voortbrengt. De 100HP van deze test had ook de bediening van de radio op het stuur. Dat is op zich natuurlijk heel handig maar helaas zitten ze onderop het stuur zodat je de handen moet verplaatsen om de knopjes te bedienen. Ook de afwerking en vormgeving van het interieur zijn verzorgd. Lekkere materialen en mooie knopjes geven je het gevoel een klasse hoger te rijden. Verder zit er standaard een airconditioning in die helaas niet automatisch is zoals bij de goedkopere Emotion. Het is wel als optie verkrijgbaar, maar waarom Fiat de 100HP er niet standaard mee uitrust…?

De ruimte in de Panda is voorin prima. Je hebt zeker niet het gevoel in één van de kleinere wegdeelnemers te rijden. Je zit relatief hoog in de Panda en dat geeft je net even een iets beter overzicht op het verkeer. Achterin is echter niet de meest geschikte plek om als volwassene te gaan zitten. Met de voorstoelen in een normale positie slinkt de beenruimte voor de achterpassagiers tot kleine waarden. Jammer dat de 100HP niet de verschuifbare achterbank heeft van de andere Panda’s want dan had de beenruimte vergroot kunnen worden zodat vier volwassenen wel plaats hadden kunnen nemen. Wel is de hoofdruimte door de hoge koets prima en heeft de Panda een forse bagageruimte. Hij biedt namelijk zo’n 40 á 50 liter meer inhoud dan concurrenten, en dat is toch zo'n 25% in deze klasse.

100 pk
131 Nm
185 km/h
9,5 s
onb (6.5) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 7.595
€ 14.665
€ 269 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2013 - Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2012 - Fiat Panda Twinair 85 Lounge