BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort

- 14 oktober 2025

De koffer vol

De eerste stationwagen van BYD in Europa moet zich bewijzen met een stevige kofferruimte om de klant over de streep te trekken. Gelukkig zit het op dit onderdeel wel snor; met een capaciteit van 675 liter hoef je je niet te schamen bij de gemiddelde bouwmarkt. Klap je de achterbank neer in de 40:60 verhouding dan heb je zelfs een kofferruimte van 1535 liter ter beschikking. De vloer van de kofferbak is in hoogte verstelbaar en in het midden van de achterbank bevind zich het zogenaamde skiluik voor doorlading van lange objecten. De kofferbak is standaard elektrisch bedienbaar. Al met al loopt daarmee de Seal 6 DM-i prima in de maat met de gevestigde orde.

BYD heeft als merk een rijke historie in het fabriceren van batterijen. Hoewel we bij de Seal 6 spreken over een hybride auto is er natuurlijk veel ruimte gegeven aan batterijtechnologie. Zo zal de verbrandingsmotor van de auto voornamelijk gebruikt worden als generator om de batterij op te laden. Op die manier krijg je de voordelen van de range van een benzineauto terwijl BYD aangeeft de je het gevoel moet krijgen van een elektrische rijervaring. Tijdens de korte testperiode werd deze belofte ten dele waargemaakt. Het verhaal leunt vooral op de perceptie van de gebruiker. De Seal 6 biedt je namelijk niet de tussensprints die je bij snelle elektrische auto's kan vinden en zal zeker niet als winnaar uit de bus komen tijdens een stoplichtsprint met een Golf GTI. Wat je wel krijgt is een vloeiende acceleratie zonder een zenuwachtig hoogtoerig motorgeluid in de oren. Afhankelijk van hoe vol de accu is zal een deel van het rijden volledig elektrisch plaatsvinden. Dagelijkse ritjes tot maar liefst 105 kilometer zullen dus al snel volledig elektrisch kunnen worden afgelegd mits je met volle accu vertrekt. Maar ook met lege accu doet de auto nog heerlijk en soepel zijn werk en valt er weinig op de rijervaring aan te merken. Enkel met verkeersheuvels weet de auto niet helemaal goed om te gaan met het hoge gewicht van de accu die de auto bij zich draagt en kan het geheel wat stoterig aanvoelen.

212 pk
300 Nm
180 km/h
8,5 s
4,9 (1.7) l/100km
38 g/km
A
22%
€ 38.990
€ 44.990
€ 825 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • 2025 - Rolls-Royce Spectre

  • 2025 - Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus

  • 2024 - Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • 2023 - MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • 2022 - BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line

  • 2021 - Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium