Het rijden
Het gebied waarop de Focus C-Max punten scoort, is het rijden. Wat een fantastisch strak onderstel, goed doseerbare remmen en fijne besturing heeft deze auto. Ook het schakelen gaat met veel gevoel. Het is dan ook erg jammer dat het koppelingspedaal daarentegen ongevoelig is.
Het weggedrag is stevig, maar niet té en in alle situaties blijft de auto goedmoedig reageren. ESP is voor de rustige huisvader niet direct nodig. Voor degene die toch een beschermengel aan boord willen hebben: voor € 800 is deze leverbaar. Alle oneffenheden en hobbels in het wegdek worden mooi weggewerkt, passagiers zullen nooit klagen. Overhellen komt eigenlijk alleen voor in erg snel genomen bochten en als het echt te gek wordt schuift de auto netjes richting de buitenkant van de bocht. De brede banden (205/50 R17) die bij het Styling Pack horen zullen ongetwijfeld hun bijdrage leveren aan dit fijne weggedrag en de hoeveelheid grip.
De motor is een 1.8-liter zestienklepper met 125 pk en 165 Nm. Wat vooral opvalt is het lage geluidsniveau van deze krachtbron, en bij flink doortrekken geeft hij een lekker sportieve roffel ten gehore. Wel heeft de motor last van de onverbiddelijke milieuaanpassingen want hij is erg gevoelig voor bruusk gas geven en loslaten. De versnellingsbak is bewust wat korter gespatieerd om de motor levendig aan te laten voelen. De auto is dan ook lekker vlot, maar ook onderin de toeren pakt de motor soepel op.