Streepjes
Het uiterlijk van de vernieuwde Citroën C4 is een duidelijke evolutie. Het ontwerp is strakker en moderner, met een vleugje retro door het vernieuwde logo dat prominent op de voorzijde pronkt. De LED-signatuur aan de voorkant bestaat uit twee horizontale strepen, aangevuld met een kleinere LED-streep die ook als richtingaanwijzer fungeert. Onderaan het front valt de skidplate op, een detail dat het SUV-karakter van de C4 moet benadrukken. Het geheel oogt eenvoudiger en volwassener dan voorheen.
Bij een rondgang om de auto springen nog meer veranderingen in het oog. De nieuwe 18-inch Amber-wielen zijn niet alleen een visuele upgrade; volgens Citroën dragen ze ook bij aan een lager energieverbruik dankzij verbeterde aerodynamica. Aan de achterzijde zijn streepje opnieuw het belangrijkste thema, met een veelvoud aan horizontale accenten die de auto een frisse uitstraling geven. De volledig uitgeschreven merknaam op het zwarte paneel voegt een modern tintje toe, maar is tegenwoordig verre van origineel.
De nieuwe kleuropties passen bij de tijd. Manhattan Green, de kleur van ons testmodel, en Mercury Grey zijn stijlvolle toevoegingen aan het palet, terwijl Elixir Red in combinatie met een zwart dak nog steeds de beste keuze is als je echt wilt opvallen bij je buurtgenoten.
Toch is niet alles onverdeeld positief. Het strakke en vereenvoudigde ontwerp maakt de C4 weliswaar moderner, maar gaat ook ten koste van een deel van de frivole charme die Citroën altijd heeft onderscheiden. Het vernieuwde model is daarmee minder uitgesproken eigenzinnig dan zijn voorgangers.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business