Hier blijft het niet bij
Mercedes vertelt dat het met een elektrische achterwielaandrijver met 272 pk komt en een vierwielaangedreven versie die een extra motor met 109 pk biedt. Je kunt de twee vermogens niet zomaar bij elkaar optellen, maar we kunnen wel stellen dat de 4Matic-versie ruim meer dan 300 pk zal bieden. Tijdens het rijden ervaren we de balans in het onderstel, dat erg doet denken aan dat van de EQE, wat een veel grotere auto is. De auto is zeker comfortabel, we kunnen dit goed vergelijken met de andere auto's die we op de berg hebben gereden. Net als een Porsche Taycan biedt de elektrische CLA twee versnellingen, waardoor een beter toerenbereik en dus zuiniger lopende motoren zijn gecreëerd. In de praktijk merk je overigens niets van dat overschakelen, tenminste niet tijdens onze uitgebreide kennismaking.
De elektrische CLA voorziet in one pedal drive, zodat je zonder te remmen de auto tot stilstand kan brengen. En dat werkt zelfs goed op de besneeuwde ondergrond, waar de auto zonder te slippen en zonder remcommando heel beheerst halt houdt bij het loslaten van het stroompedaal. Geen ABS of tractiecontrole die nodig zijn om de boel te assisteren, terwijl die systemen in de benzineauto's toch af en toe moeten ingrijpen.
Op technisch vlak liegen de cijfers er niet om, want Mercedes belooft een actieradius van 750 km voor de achterwielaandrijver met grote batterij (85 kWh). Er komt ook een kleinere LFP-batterij beschikbaar (58 kWh), die eveneens voor een prima bruikbaar rijbereik moet zorgen. Snelladen gaat door het 800V-platform supersnel, voor de CLA met grote batterij is het snellaadvermogen 320kW. Binnen een paar minuten heb je daardoor alweer 200 km rijbereik geladen. Mooie waardes, maar vind je de koets van de CLA net niet praktisch genoeg? Mercedes laat weten dat er naast de vierdeurs coupé een shooting brake aankomt en dat er tevens twee SUV's (opvolgers van de EQA en EQB?) gebruik gaan maken van dezelfde techniek.