'Gewoon' een CLA
Op de IAA in München in 2023 maakten we voor het eerst kennis met de CLA Concept, een auto die in grote lijnen al aankondigt wat we van deze vierdeurs coupé mogen verwachten. Waar Mercedes nu nog onder het label EQ elektrische auto's uitbrengt, gaat dat in de toekomst anders worden. De elektrische G-Klasse heet al geen EQG en lijkt veel meer op de brandstofversie dan de andere EV's van het merk. Voor de CLA gaat hetzelfde op; geen aparte modelnamen, maar onderdeel van de vaste familiereeks. Niet zo gek, als je bedenkt dat de toekomst volledig elektrisch is en je anders de bekende namen gedag zou moeten zeggen.
De CLA zal naast volledig elektrisch ook met hybride-aandrijving beschikbaar komen, dus we zullen nog wel wat uiterlijke verschillen zien. Maar ongeacht de aandrijving blijft dit een vierdeurs coupé zoals het uitgaande model, met stijlloze portieren en een vlot aflopende daklijn. Hoewel dit de meest bereikbare Mercedes moet worden, heeft de auto veel luxetrekjes van grotere modellen meegekregen. Zo worden de portierhendels automatisch naar buiten geschoven en zien we de Mercedes-ster in de verlichting verwerkt. De elektrische CLA krijgt ook techniek mee die het merk al uittestte op de EQXX concept en waarmee afstandsrecords werden gebroken. Dit belooft veel voor de energiehuishouding van de auto en de afgegeven actieradius is daar het bewijs van. De auto waar we in meerijden is verder nog grondig afgedekt met folie, zodat we nog moeten gissen naar andere designtrekjes. Hoe de grille en lichtunits verder zijn vormgegeven, blijft dus nog even afwachten.