Altijd zuinig
Natuurlijk is de RAV4 op zijn best als de batterij is volgeladen en de elektromotor volop extra stroom kan vragen.
Maar ook met een lege batterij blijft de auto bijzonder soepel versnellen en heb je niet het idee dat het een stuk langzamer gaat. En nog iets positiefs: waar we in de intro spraken over PHEV's die flink beginnen te verbruiken als de auto niet wordt opgeladen, gaat dat niet op voor deze RAV4. Zelfs met een lege batterij bewijst de hybridetechniek van Toyota zich weer en weten we ruim 1 op 16 te rijden. Laad je keurig en pas je het elektrisch rijden slim toe op een lange route (dit moet je zelf regelen, er is geen automatische stand), dan kun je ook op lange afstanden ontzettend zuinig rijden.
Windgeruis en bandengerol dringen iets meer door in de cabine dan bij nieuwere concurrenten, al heeft dat ook te maken met de flinke wielen onder ons testexemplaar.
Wat prestaties betreft draagt de RAV4 dus terecht het GR-sport embleem, al wordt het door zijn flinke gewicht en hoge koets natuurlijk nooit een sportauto. Dit is een heerlijke kilometervreter, die dankzij de 55 liter tank ook met alleen benzine een groot rijbereik heeft. Inclusief een volle batterij nader je de 1.000 kilometer actieradius en dat is gewoon erg keurig.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45