De uitvoering Iconic Cinq is de topuitrusting en daarmee zit de testauto goed in de spullen. Maar een standaard R5 biedt al het grote multimediasysteem met touchscreen, Apple Carplay en Android Auto. Uiteraard is iedere versie van de R5 E-Tech een automaat, die te bedienen is met de hendel rechts van het stuur. Dat scheelt ruimte op de middenconsole, waar zodoende plaats is voor een groot vak om smartphones draadloos op te laden. We hebben dit al eerder genoemd bij onder meer de Austral, maar we vinden de rechterzijde van het stuur met zijn automaathendel, ruitenwisserstengel en multimediasatelliet erg druk. Je grijpt in het begin nog wel eens mis.
Specifiek bij de 5 kun je de automaathendel aanpassen door het uiteinde van de hengel te vervangen. Nu zit er een doorzichtig kunststof blok met het Renault-logo, maar hier kan dus ook een andere kleur of tekening in geklikt worden. Of dat de reden is dat er geen parkeerfunctie op de automaat zit weten we niet, maar het is wel even wennen dat je de auto niet in P-stand kunt zetten. In plaats daarvan moet je de Renault gewoon uitzetten of het portier openen, waarna de handrem er automatisch op gaat en de auto niet kan wegrollen.
De uitgebreid verstelbare stoelen zijn standaard, al zijn ze bij de Techno minder smaakgevoelig gekleurd. Bij de Iconic zijn de stoelen en deurpanelen altijd geel en dat moet dan wel net je smaak zijn. Iets meer mogelijkheden tot personalisatie was hier mooi geweest.
We zijn erg te spreken over de totaalindruk die het interieur van de R5 op ons achterlaat. Er zijn speelse elementen, maar tegelijkertijd is het geheel heel volwassen en compleet. Bovendien blijft het stil in de cabine en bieden de zetels veel comfort. Precies zoals het bij de oorspronkelijke 5 al bedoeld was door Renault.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One