Alfa-Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio

- 13 oktober 2024

Vergevingsgezind

Als we ons in de Sparco sportstoelen laten ploffen, kijken we uit op een interieur dat we inmiddels al goed kennen. Door de jaren heen veranderde er niet veel binnenin de Giulia en dat betekent dat je uitkijkt op wat verouderde knoppen voor de klimaatbediening en niet overal even mooi kunststof. De indeling is echter nog steeds top en op de bestuurder gericht. Bovendien beschik je over een fijn werkend multimediasysteem, dat zowel met een controller als touchscreen kan worden bediend. De afleesbaarheid is goed en er is lekker veel door de bestuurder zelf in te stellen. Specifiek voor de Quadrifoglio zijn er de koolstofvezel inlegstukken, die zowel het dashboard, deurpanelen als middenconsole verfraaien.

Nee, het is niet de geraffineerde afwerking van een BMW M3 of Mercedes AMG. Er zijn echt wel wat typische kwaaltjes: bij uitstappen in het donker blijft de auto pingelen dat de lampen aan staan, terwijl dit de coming home functie is die vanzelf uitschakelt als je de auto vergrendelt. Maar de Giulia maakt ons vergevingsgezind.

De bediening is namelijk prima en direct als je instapt bedien je de Giulia op de tast. Geen onnodige toeters en bellen en hinderlijke assistentiesystemen, dit is nog een auto van de oude stempel, waar de bestuurder volledige controle heeft. Voor de flinke vanafprijs van de Giulia Quadrifoglio mag je verwachten dat alle luxe aan comfort en multimedia aan boord zijn en dat is ook zo. Je kunt wel opteren voor de Sparco koolstofvezel sportstoelen, zoals deze in de testauto geplaatst zijn. Dat kost je 3.895 euro en los van dat we de uitstraling geweldig vinden, zouden we gewoon voor het standaard lederen interieur gaan. Op de lange afstand zijn die zetels comfortabeler en al grijpen ze je niet zo vast als de Sparco's, het blijven sportstoelen met een goede zijdelingse steun. Als bijkomende voordeel kunnen achterpassagiers hun voeten beter kwijt onder de voorstoelen, want bij de sportstoelen van de testauto is de ruimte achterin beperkt. Nu koop je de auto niet om z'n praktische gemak, maar we vinden de binnenruimte en kofferbak verder uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Maar staat het rijgedrag dat ook toe? Tijd om dat uit te zoeken.

520 pk
600 Nm
309 km/h
3,9 s
15,4 (9.9) l/100km
229 g/km
G
22%
€ 146.500
€ 157.530
€ 2.888 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • 2023 - Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione