Verbeterslag
Al is er zeker ruimte voor verbetering, zowel op gebied van de elektrotechniek als de veiligheidssystemen. Om met het laatste te beginnen: zowel de adaptieve cruise control als de rijbaanhulp vinden we niet altijd even prettig werken, waardoor je snel geneigd bent de systemen uit te schakelen. Abrupt remmen, constant stuurbewegingen en weinig subtiliteit in snelheidsaanpassingen doen afbreuk aan het comfortabele karakter van de 3008.
En dan het opladen: zowel bij laden aan een laadpaal of bij een snellader overkwam het ons regelmatig dat het opladen niet werd gestart, of na een korte tijd werd afgebroken. Geen zaken die niet met een software-update zijn te verhelpen, maar wel storend tijdens de testweek.
Gelukkig biedt Peugeot over the air updates waarmee dergelijke problemen snel zijn op te lossen en je bovendien voorzien blijft van de meest actuele navigatiekaarten. Daar kun je bovendien gemakkelijk laadstations mee vinden en aan je route toevoegen. De spraakbediening van ChatGPT biedt een snel antwoord op vragen of kan spraakcommando's omzetten in acties.
Op het gebied van multimedia en comfort is Peugeot met de 3008 dus weer helemaal bij de tijd. Het rijbereik van de 73 kWh-versie vinden wij meer dan voldoende en bovendien blijft dan het gewicht nog enigszins binnen de perken. Als Allure kost de e-3008 minimaal 47.020 euro, zaken als de asymmetrische 19 inch wielen en metallic lak zijn dan al standaard aanwezig. Je betaalt extra voor het rijhulppakket, een warmtepomp en navigatie.
De e-3008 is zeker niet de prijspakker van de elektrische SUV-coupés, maar vergeet niet dat de Peugeot juist voor een geringe meerprijs meer comfort en Franse allure moet leveren. Daar slaagt het model wat ons betreft zeker in, door de mooie afwerking en comfort aan boord. Zijn prestaties passen bij het geboden comfort, het rijbereik is dik in orde en de Peugeot biedt een kenmerkend ontwerp. En handig in tijden dat de populariteit van EV's wat stagneert: je kunt datzelfde ontwerp ook gewoon met een hybride aandrijflijn krijgen.
- Elektrisch op z'n Peugeots
- Groot rijbereik, ook in de praktijk
- Prima binnenruimte
- Wel erg zwaar
- Met opties loopt prijs snel op
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition
MG EHS 1.5 TGDI Luxury
Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD
Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max