Voor ieder wat wils
Er is bovendien een Transit Custom voor iedereen: wil je volledig elektrisch? Kan, met 326 km rijbereik en nagenoeg geen concessies op laadvermogen en trekgewicht. Toch een plug-in aandrijflijn? Prima, met een krachtige aandrijflijn en grote brandstoftank waar je op terug kunt vallen. Vierwielaandrijving, een opgehoogde Trail-versie of juist een sportieve Sport inclusief race-stoelen behoren net zo goed tot de mogelijkheden. Er is echt voor ieder wat wils. Toch zal Ford de meeste aantallen dir jaar van een handgeschakelde zesbak met 110 pk of 136 pk sterke dieselmotor inzetten. Simpelweg omdat er daar al veel van besteld zijn, om de BPM-verhoging van volgend jaar te voorkomen. Maar vanaf 2025 lijkt de rol van de dieselmotor in Nederland nagenoeg uitgespeeld. De dieselversies staan nog niet eens op de prijslijst van volgend jaar. Voor de volledig elektrische versie en de PHEV is dat anders. Met een plug-in hybride maak je volgend jaar meer kans op ontheffing en kun je in veel gemeentes in ieder geval nog het stadcentrum in ondanks de zero emissie zones. Voor de volledig elektrische versie geldt dat natuurlijk helemaal.
De Transit Custom van de nabije toekomst heeft dus zeer waarschijnlijk geen dieselmotor meer, maar de basiseigenschappen van deze testauto leren ons dat de aandrijflijn van ondergeschikt belang is. De bus heeft kwaliteiten die in iedere versie tot uiting komen.
- Stuk ruimer dan voorheen
- Grote zijspiegels
- Ligt als een blok op de weg
- Haperende automaat
- Als diesel bijna niet meer interessant