Praktische zaken
Op papier lijkt de plug-in hybride het op dit vlak te winnen, want met 233 pk ligt het vermogen een stuk hoger. Het koppel is dan wel iets lager, maar is door de elektrokracht eerder beschikbaar.
Wat blijft is het communicatieve karakter van de Transit Custom. De auto ligt goed op de weg, is heel eenvoudig te plaatsen en voelt zelfs bij vlagen lichtvoetig. De grote spiegels (inclusief zicht op de stoeprand) en de duidelijke dodehoekhulp en camera's helpen het zicht rondom goed te verbeteren.
Er zijn ook wel wat praktische missers, zo vinden we de handsfree functie op de deuren naar de laadruimte niet goed werken. Het gebeurt ons gedurende de testweek regelmatig dat de achterdeuren niet ontgrendelen, wat vervelend is als je net met zware lading in de handen staat. Mar over het algemeen grossiert de Transit Custom in gebruiksgemak, met veel opbergvakken, dubbele dashboardkastjes en veel bekerhouders. En er zijn genoeg USB-aansluitingen, al kun je desgewenst nog steeds een 12V-poort gebruiken.