Extra trekvermogen
Tijdens het rijden merk je een behoorlijk verschil met de 63 kWh versie, of de Ariya met voorwielaandrijving. De e-4orce is zo'n 150 kilo zwaarder dan de 87 kWh single motor en dat merk je aan onder meer de demping en vering van onze testauto. Die is vrij stevig ingesteld, om het zwaardere gewicht in bochten te maskeren. Dat lukt heel aardig, want overhellen doet de Nissan niet overdreven. Maar daardoor voelt de auto wel wat stoterig aan, iets wat je niet verwacht bij zo'n gerieflijke cross-over. Wij vonden het niet irritant, maar wees je er dus van bewust dat de auto meer van de ondergrond doorgeeft dan bijvoorbeeld een Leaf. Ander groot verschil is het veel grotere vermogen en koppel en de manier waarop dit op het wegdek wordt losgelaten.
De Ariya e-4orce sprint vanuit stilstand in 5,7 seconden naar de 100 km/h. Er is een nog krachtigere Evolve+ uitvoering van de Ariya die dit klusje in 5,2 seconden klaart, maar we vragen ons echt af of dat de meerprijs van ruim vier mille waard is. De 306 pk sterke versie laat zijn vermogen al op een hele manier gaan, waardoor je ook op hogere snelheid nog een duwtje in de rug voelt. De auto slaat nergens echt dood en blijft gretig aanvoelen, zonder dat dit onrustig of gejaagd overkomt. Het maakt de Ariya echt veel leuker om mee te rijden dan de single motor, al heeft dit alles natuurlijk wel zijn prijs.
Je kunt je afvragen of je in Nederland de 4WD nodig hebt en de hogere topsnelheid van 200 km/h zal het verschil in overweging ook niet maken.
Maar los van de krachtigere versie met grotere batterij vallen ons meer positieve zaken op die voor iedere Ariya gelden. Bijvoorbeeld de cruise control, die je desgewenst op adaptief of niet zelf remmend zet. Of de afdekking van de laadpoorten met een kliksysteem, veel prettiger dan losse rubberdoppen die dan langs de auto bungelen tijdens het opladen of met een beetje pech vol regenen. Daarnaast biedt Nissan standaard al heel veel hulp en veiligheidssystemen, zoals een adaptieve grootlichtassistent, dodehoekhulp en een waarschuwing voor kruisend verkeer bij uitparkeren.
Ga je voor een groot rijbereik, dan blijft de 87 kWh versie met voorwielaandrijving de onbetwiste winnaar. Toch weten we uit de krachtigere Ariya e-40rce ook ruim 400 km te persen en dat is zeker niet slecht. En een voordeel dat de vierwielaangedreven versie heeft: je mag 1.500 kg geremd trekken, tegen 750 kg voor de FWD versies.
Opladen bij een snellader duurt bij de Ariya net iets langer dan bij directe concurrenten van Tesla en Skoda, maar na iets meer dan 30 minuten hebben we van 10-80% geladen. Dan kun je dus weer ruim 300 kilometer verder rijden.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45