Mist gebruiksgemak
Doordat er geen middenconsole is, maar slechts een verschuifbare armsteun met ondervak, heb je erg veel ruimte voorin de auto. Er zijn genoeg opbergvakken, waaronder twee dashboardkastjes (waarvan één elektrisch opent en sluit in de Evolve). USB-aansluitingen zijn er in overvloed, zowel voor- als achterin. De inzittenden achterin beschikken tevens over stoelverwarming, al is dat voorrecht alleen aan de twee buitenste zitplaatsen gegund. Op het middenstuk wil je sowieso liever niet plaatsnemen, want je zit dan een stuk hoger en mist ondersteuning in de rug.
De Ariya is een volwaardige vierzitter, maar lange stukken met drie volwassen personen achterin is minder aan te raden. Aan de beenruimte ligt dat niet, maar net als in auto's als de Tesla Model Y is de middelste zitplaats stukken minder gerieflijk.
Als het gaat om gebruiksgemak blinkt de Nissan Ariya overigens niet uit. Waar je op de achterbank niet echt last hebt van de aflopende daklijn, merk je in de kofferruimte wel dat dit ten koste van de inhoud gaat. De e-4orce levert ook nog eens tientallen liters bagageruimte in door de elektromotor op de achteras, waardoor het totaal aan inhoud op net iets meer dan 400 kilo blijft steken. Als je grotere bagagestukken meeneemt, kun je de achterbank wel in twee ongelijke delen neerklappen. Een vlakke laadvloer heb je dan niet en bovendien heb je geen schakelaars in de bagageruimte om de bank eenvoudig neer te klappen. Dat heeft de Tesla bijvoorbeeld wel.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45