Renault Master Blue dCi 150 Advance DC L3H2

- 7 juni 2024

In alle soorten

En dat is een bus die het moet opnemen tegen onder meer de Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter. De Master is echt helemaal nieuw en dat betekent een meer gestroomlijnd uiterlijk, met opvallende luchtinlaten aan de voorkant. Het zijn zelfs opstapjes voor wanneer je de voorruit wilt poetsen. Hoewel de neus stomp en stoer aandoet, is de auto toch veel gestroomlijnder dan voorheen. Dat komt onder meer door het lijnenspel aan de zijkanten, dat tot de achterlichten doorloopt. De auto heeft door de C-vormige dagrijverlichting ook wat designtrekjes van de personenauto's van Renault meegekregen, zo zien we details van de Austral in het ontwerp terug.

De wielbasis is ten opzichte van het vorige model afgenomen, omdat er meer overhang op de achterwielen is. De kortere wielbasis doet de draaicirkel met 1,5 m afnemen, terwijl de laadruimte door die overhang juist met 10 cm toeneemt. Ook de opening van de schuifdeur is nu groter, we zien een toename van 40 mm in de specificaties terug. Wat dat betekent voor het praktisch gemak van de Master ontdekken we zo meteen, maar zoals je op de foto's kunt zien is de L3H2 uit de test echt een lel van een bus geworden.
Overigens zijn er legio mogelijkheden waarin je de Master kunt krijgen. Naast de gesloten bestelwagens en dubbelcabines in twee lengtematen, kun je ook een chassiscabine, pick-up of bakwagen met bijvoorbeeld een laadklep af-fabriek krijgen. Voordeel hiervan is dat de Master eerder op kenteken kan worden gezet, wat goed uitkomt aan het einde van dit jaar als 2025 rap nadert en er waarschijnlijk flinke wachtrijen bij opbouwers en het RDW zijn. Alles om de BPM-korting nog even mee te pakken.

150 pk
360 Nm
170 km/h
14,1 s
onb (7.5) l/100km
175 g/km
A
22%
€ 39.700
€ 41.300
€ 757 / maand
€ - € / kwartaal
  • Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

  • Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1

  • 2019 - Renault Master Z.E. 33 kWh L3H2