Moet bij je passen
De EX30 biedt dus zeker rijplezier en een uniek interieur, samen met de uitstraling die past bij een Volvo. Maar er zijn ook zaken die ons tegenvallen, hoewel een gedeelte daarvan opgelost kan worden met een software-update en Volvo inmiddels al andere bedieningsknoppen op het stuurwiel plaatst. We vinden vooral het rijbereik wat tegenvallen, zeker als je het afzet tegen de bijna 42 mille die de EX30 met grotere batterij minimaal kost. 'Onze' Ultra kost zelfs bijna 48 mille en kruipt met opties als het Breeze interieur en grotere wielen over de 50.000 euro heen.
De instapprijs van onder de 37 mille is aantrekkelijk, maar we vragen ons af hoeveel rijbereik je met die auto in de praktijk behaalt gezien de afwijking met de Extended Range die wij ervaren. De verwachtingen waren hooggespannen en gezien de verkoopaantallen die de auto nu al neerzet past de EX30 echt bij heel veel mensen. Maar als je aanschafprijs afzet tegen het rijbereik, de binnenruimte en het bedieningsgemak dat je ervoor terugkrijgt, zijn er best wat concurrenten die meer bieden voor minder.
- Standaard een krachtige aandrijflijn
- Onderscheidend in materiaalgebruik
- Aantrekkelijke vanafprijs
- Krappe achterbank
- Prijs loopt snel op
- Rijbereik valt tegen
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Lexus LBX 1.5 HEV Cool
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot e-2008 GT Premiere
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport
Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M