Niet vrij van foutjes
We hadden het net al over bedieningsgemak, toen we het stuurwiel bespraken. Maar ook voor bijvoorbeeld de bediening van de ramen en stoelen pakt Volvo het net iets anders aan. Zo open en sluit je de ramen met de centraal geplaatste knoppen in de armsteun, waarbij je net als in een ID.3 eerst Rear moet selecteren om de achterramen te bedienen. Overigens vinden de achterpassagiers ook raambedieningsknoppen in het middencompartiment, zoals je op de foto's kunt zien. Dat gedeelte vinden we overigens minder mooi afgewerkt, want er zit een plastic opbergbakje dat heel goedkoop aandoet.
De deurpanelen zijn dus vrijgehouden van de raambediening, maar het is ook zoeken naar geluidsboxen. Er wordt een soundbar bovenop het dashboard geplaatst, dat het gehele interieur van een zeer goede geluidskwaliteit voorziet. Zo bereik je minstens hetzelfde als met een hele serie aan boxen, terwijl er minder materialen nodig zijn. Overigens vinden we het wel jammer dat het instrumentarium daarvoor heeft moeten wijken, want het turen op het centrale beeldscherm leidt meer af dan dat we in de Tesla ervaren.
Bovendien moet je niet al te overdreven je blik op de kilometerteller werpen, want de strenge aandachtsassistent roept je dan direct tot de orde. Het totaal lijkt gewoon niet zo doordacht als bij Tesla en bovendien is het multimediascherm nog niet vrij van softwarefoutjes. Tijdens de testweek gebeurde het twee keer dat het systeem niet opstartte en dan kun je dus helemaal niets, omdat alles op het centrale scherm plaatsvindt. Even afsluiten en na een paar minuten weer proberen bleek de oplossing, maar dat is verre van ideaal. Volvo belooft dat de bekende softwareproblemen met een update binnenkort zijn verholpen.
Wat onmogelijk met een software-update is te verhelpen, is het zitcomfort binnenin de EX30. En dan voornamelijk bij de passagiers achterin, want die hebben eigenlijk weinig te zoeken op de achterbank. Het blijft natuurlijk een B-segmenter en we vinden de EX40 achterin al niet zo ruim, maar eigenlijk kun je alleen kinderen en jong volwassenen met goed fatsoen achterin de compacte Volvo laten plaatsnemen. De voorstoelen bieden ook niet het zitcomfort dat we van Volvo gewend zijn. Ze voelen overigens heerlijk aan qua materiaal, maar vooral de leuning loopt vrij taps toe, zodat inzittenden met brede schouders ondersteuning missen. De hoofdsteunen zijn niet te verstellen, al zijn ze wel duidelijk gevormd. Daardoor voelt een bestuurder met een lang bovenlichaam deze goed in de nek steken.
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Lexus LBX 1.5 HEV Cool
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Peugeot e-2008 GT Premiere
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion DSG-7 Sport
Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M