1 km actieradius
De e-Hybrid is altijd voorzien van een automaat met zes versnellingen en dubbele koppeling. Hoewel er in naamstelling en met badges wordt gedaan alsof de auto volledig elektrisch kan rijden, is dat eigenlijk bijna nooit het geval. De mild hybridetechniek van Stellantis voorziet in een kleine 0,9 kWh batterij onder de passagiersstoel, dat is vergelijkbaar met drie accu's van een elektrische fiets. Als je onder de 30 km/h per uur rijdt, kun je één kilometer volledig elektrisch afleggen.
Maar de hybridetechniek komt op andere vlakken veel meer tot zijn recht. Zo start de e-Hybrid altijd elektrisch en krijg je onderin de toeren een elektroboost. Daardoor hoef je minder op benzine te accelereren en dat scheelt uiteraard in het verbruik. Zodra je het gaspedaal loslaat, wordt er al energie opgeslagen in de batterij. De auto remt vanzelf af op de motor bij gas los, maar het is jammer dat de mate waarmee dit gebeurt niet is in te stellen. Bij hevig remmen is de energiewinst natuurlijk nog groter en de opgeslagen energie kan vervolgens weer gebruikt worden. Het zou tot een verbruik van boven de 1 op 20 moeten leiden. In de praktijk is de auto in ieder geval zuiniger dan de handgeschakelde zesbak die het zonder elektrokracht moet stellen.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Peugeot e-2008 GT Premiere
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life